Kilka słów o TRIALU - Wersja do druku +- Forum RC (https://rc-slask.pl) +-- Dział: TRIAL (https://rc-slask.pl/dzial-30.html) +--- Dział: Techniczne (https://rc-slask.pl/dzial-34.html) +--- Wątek: Kilka słów o TRIALU (/watek-524.html) |
Kilka słów o TRIALU - Bednar - 2017-10-25 Jak w tytule- opracował kol Jerry 1. Czym jest trial? Co to jest rc-trial? 2. Jaki budżet powinienem mieć na model trialowy? 3. Jakiej marki jest najlepszy model trialowy? 4. Jaki model trialowy na początek? 5. Co to jest KIT i RTR? 6. Co to jest RTI? 7. Sklepy gdzie można kupić części i gotowe modele 8. Co to jest „drag brake”? Do czego służy? 9. Jaka aparatura do trialu? 10. Jakie serwo do trialu? 11. Jaki silnik i regulator do trialu? 12. Wyciągarka co i jak? 13. Jakie są najlepsze opony do trialu? Jakie są rozmiary opon? 14. Jakie są najlepsze felgi do trialu? 15. Przełożenia w modelu, jakie ma znaczenie, co to daje? 16. Wyważanie i dociążanie modelu? Po Co? Do czego to? 17. Zawody RC-Trial? Skąd? Gdzie? 18. Czy mogę startować w zawodach RC-Trial? 19. Czy mogą startować w zawodach dzieci, czyli osoby niepełnoletnie? 20. Jakie są klasy modeli na zawodach? 1. Czym jest trial? Co to jest rc-trial? RC-TRIAL - jest to specyficzna część modelarstwa nastawiona na powolne, precyzyjne pokonywanie przeszkód terenowych modelami zdalnie sterowanymi, wzorowanymi na pojazdach 1:1, a wyróżniamy z nich terenówki osobowe 4x4 oraz ciężarówki 4x4, 6x6 i 8x8, do których potrzebne jest prawo jazdy kat. C. Uprzedzę na starcie, tak są osobowe 6x6 pojazdy jak Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 czy Toyota Land Cruiser 70 6x6 i nic nie stoi na przeszkodzie by taki model zbudować/kupić, lecz należy pamiętać o tym, jeśli zamierzalibyśmy startować takim modelem na zawodach to niestety na tą chwilę regulaminy nie dopuszczają startów takich modeli. 2. Jaki budżet powinienem mieć na model trialowy? Budżet to min 1.000pln (słownie jeden tysiąc złotych polskich) Finalny koszt zależy od tego, jakie masz zaplecze modelarskie, czyli podstawowe narzędzia do pracy przy modelu: klucze imbusowe i nasadowe, ładowarka procesorowa do akumulatorków. Inne narzędzia są opcjonalne, ale też przydatne czyli: kombinerki, imadełko, wkrętarka, wiertarka, gwintowniki i narzynki, lutownica, dremel, palnik, maszyna frezująca CNC, tokarka, drukarka 3D 3. Jakiej marki jest najlepszy model trialowy? Nie ma czegoś takiego jak najlepszy gotowy model trialowy. Zawsze znajdzie się „coś” czy to w kupnym modelu z sklepu czy z drugiej ręi, co moża poprawić ulepszyć zmienić Wynika to z trzech rzeczy: -preferencji użtkownika do danego modelu oraz jego „amiary, co do modelu” -różorodnośi terenu, jakie modele musząpokonywać (piasek, ziemia, żir, skał, błto, korzenie, asfalt, kamienie, wodne przeszkody w postaci wodospadu oraz strumyczka wody czy kałż) -dostosowanie modelu pod dany regulamin na zawody –tutaj nie ma „rzymusu”, ale więszośi ok. 90% osó i tak trafia na zawody 4. Jaki model trialowy na początek? Pytanie jest dość specyficzne i trzeba odpowiedzieć sobie na pytania: Czy modelem będą jeździć dzieci? Czy mam jakieś doświadczenie w obchodzeniu się z modelem? Czy nie mam smykałki do majsterkowania/dłubania? Jeśli odpowiedziałeś na powyższe pytania TAK to polecam zainteresować modelami z nieco wyższej półki, gdyż są trwalsze niż tańsze odpowiedniki. (Lista modeli podana poniżej nie jest pełna, jeśli znalazłeś ciekawy model warty uwagi, a nie ma go na liście daj znać ) Do takich modeli zaliczają się: 1. Axial scx10 (wycofywany z produkcji na rzecz axiala scx10 II, http://www.axialracing.com/products/ax90028) 2. Axial ax10 (terenówka 4x4 http://www.axialracing.com/products/ax90033) 3. Axial scx10 II (terenówka 4x4 http://www.axialracing.com/products/ax90046) 4. Axial XR10 (100% crawler, wycofany z produkcji, dostępny na rynku wtórnym, http://www.axialracing.com/products/ax90017) 5. Traxxas TRX-4 (terenówka 4x4, mosty zintegrowane z zwolnicami, blokady dyferencjałów, 2 biegowa skrzynia https://m.traxxas.com/products/landing/trx-4/ ) 6. Vattera Ascender (dostępny z karoseriami: Ford Bronco, Chevrolet K-5 Blazer, Chevrolet K10 Pickup http://www.vaterrarc.com/Products/Default.aspx?ProdId=VTR03023 ) 7. Tamiya CR-01(dostępny z karoseriami: Toyota FJ40, Jeep Wrangler, Ford Bronco, Mercedes-Benz Unimog 406 https://www.tamiyausa.com/items/radio-control-kits- 30/trucks-36500/rc-toyota-land-cruiser-40-58405 ) 8. Tamiya F350 High Lift (dostępny z karoseriami: Toyota Hilux, Ford F350, Toyota Tundra https://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58397 ) 9. Tamiya CC-01 (dostępny z karoseriami: Mitsubishi Pajero, Toyota FJ40, Ford Bronco, Toyota FJ Cruiser, Mercedes-Benz Unimog 406, Jeep Wrangler, Isuzu Mu, Ford Landfreeder Pick-up, VW Amarok) 10. MST CFX 1:10 (dostępny bez karoserii i z karoseriami: Toyota FJ40, Ford Bronco, Toytoa FJ Cruiser, Mercedes-Benz Unimog 406 http://www.rcmst. com/product_car_info.php?class_sn=25&class_sn2=125&sn=2920 ) 11. MST CMX 1:10 (dostępny bez karoserii i z karoseriami: Toyota FJ40, Ford Bronco, Toytoa FJ Cruiser, Mercedes-Benz Unimog 406 http://www.rcmst. com/product_car_info.php?class_sn=25&class_sn2=114&sn=2718 ) 12. MST CFX-W 1:8 (mosty zintegrowane z zwolnicami http://www.rcmst. com/product_car_info.php?class_sn=25&class_sn2=126&sn=2930 ) 13. GMADE 1/10 GS01 Sawback 4WD http://gmade.net/dealer/index.php?main_page=product_info&products_id=602 ) 14. Gmade 1/10 GS01 KOMODO 4WD ( http://gmade.net/dealer/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=6 96 ) 15. Gmade Crawler R1 Rock Buggy ( http://gmade.net/dealer/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=4 27 ) 16. Gelande II Truck Kit w/Defender D90 Body Set ( http://store.rc4wd.com/Gelande-IITruck- Kit-wDefender-D90-Body-Set_p_3248.html ) 17. Gelande II D110 Truck Kit With Hard Body ( http://store.rc4wd.com/Gelande-IID110- Truck-Kit-With-Hard-Body_p_4326.html ) 18. GELANDE II TRUCK KIT W/ TOYOTA FJ40 BODY SET ( http://store.rc4wd.com/Gelande-II-Truck-Kit-wCruiser-Body-Set_p_4348.html ) 19. Trail Finder 2 Truck Kit w/Toyota Mojave II Body Set (http://store.rc4wd.com/Trail- Finder-2-Truck-Kit-wMojave-II-Body-Set_p_4645.html ) 20. Trial Finder 2 LWB W/ TOYOTA LAND CRUISER LC70 BODY SET BUNDLE ( http://store.rc4wd.com/TF2-LWB-w-Land-Cruiser-LC70-Body-Set- Bundle_p_5380.html ) 21. TRAIL FINDER 2 LWB W/ MOJAVE II FOUR DOOR BODY SET ( http://store.rc4wd.com/Trail-Finder-2-Truck-Kit-LWB-w-Mojave-II-Four-Door- Body-Set_p_5221.html ) 22. 2017-MEX LC80-EXPEDITIN-Offroad-ARB 1/9 ( http://www.rcmodelex.com/wwwrcmodelex- com/eshop/14-1-Scale-Truck-kit/0/5/1169-2017-MEX-LC80- EXPEDITIN-Offroad-ARB-1-9 W przypadku www.rcmodelex.com jest dostępnych aż 49 wersji modeli, karoserie się powtarzają się, a różnią się podwozia ) 23. HPI Crawler KING( dostępny z karoseriami Ford Bronco, Ford Raptor https://www.hpiracing.com/pl/kit/113225 ) 24. HPI Toyota FJ Cruiser VENTURE (zapowiedź, jeszcze nie ma w sprzedaży, https://www.hpiracing.com/pl/kit/116558 ) 25. Losi: 1/18 Mini-Rock Crawler ( http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB0222BD ) 26. Losi: 1/10 Night Crawler http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB0104T1 ) Firmy niszowe, często bazujące na markowych firm( czyli klony), a zaliczają się do nich: 1. HSP Kulak 1:18 (na polskim rynku znany, jako 1:16, klon Mini-Rock Crawler 1/18 http://www.helipal.com/hsp-kulak-rock-crawler-1-18-blue-truck-style.html ) 2. HSP Pangolin Rock Crawler 1/10 (klon axiala ax10, https://hobbiesdirect.com.au/hsp- 110-pangolin-electric-4wd-rtr-rc-rock-crawler-tpet-1080t2 ) 3. Maverick Scout Rock Crawler (klon axiala ax10, z stajni HPI, a wydany pod nazwa maverick scout https://www.hpiracing.co.uk/piw.php?partNo=MV12501 ) 4. HG P402 1/10 2.4G 4WD Wheel Drive Roadster Climbing Car (klon axiala scx10 z przeróbkami, http://www.banggood.com/HG-110-2_4G-4WD-Wheel-Drive-Roadster- Climbing-Car-p-969753.html ) 5. HG P601 1/10 2.4G 6WD RC Crawler RTR (klon z axiala scx10 z przeróbkami, dodana 3 oś, http://www.banggood.com/HG-P601-110-2_4G-6WD-Bigfoot- Climbing-Cars-Remote-Control-Model-p-969752.html ) 6. Cross PG4A 1/10 4X4 http://www.cross-rc.com/productinfo.aspx?pid=126 ) 7. AMEWI D90 CRAWLER KIT FULL CNC ALLOY 1/10 EP 4WD ( klon Gelande, pod karoserię chińskiego land rovera d90, występuje aktualnie jako niszowy bo rzadko spotykany oraz jest bardzo drogi, niby niemiecka firma ale wyprodukowany w Chinach, można też pod inna nazwą kupić i taniej https://www.lindinger.at/en/?sViewport=detail&sArticle=9714739 ) 8. CNC Machined 1/10 Scale Alloy Rc Rock Crawler Metal Gelande II Defender D90 Chassis RC4WD (klon gelande II https://pl.aliexpress.com/item/CNC-Machined-1-10- Scale-Alloy-Rc-Rock-Crawler-Metal-Gelande-II-Defender-D90-Chassis- RC4WD/32732465783.html ) 9. 1/10 ROCK CRAWLER R3 2 SPEED FULL METAL TF2 CHASSIS TRAIL FINDER 2 TRUCK KIT RC4WD (klon trial finder II https://pl.aliexpress.com/item/1- 10-OFFROAD-R3-2-SPEED-FULL-METAL-TF2-CHASSIS-TRAIL-FINDER-2- TRUCK-KIT-RC4WD/32720824258.html ) 10. MHPC 1/10 RC Crawler Cars Electric Off Road Alloy Chassis Kit V2 (klon gelande II rc4wd, nazwa często się zmienia, https://pl.aliexpress.com/item/1-10RC-Crawler- Alloy-Chassis-kit-V2-D90/2037726906.html ) 11. 1/10 Scale Metal Frame Chassis Axle Roll Cage for RC4WD (klon trial finder z poprawkami https://pl.aliexpress.com/item/1-10-Scale-Metal-Frame-Chassis-Axle- Roll-Cage-for-RC4WD-Land-Rover-Defender-D90-SCX10/32574415700.html ) 12. Cool Racing CNC 1/10 Rock Crawler Aluminum Axial SCX10 Chassis W/ Carbon Frame Wheelbase 313mm Silver (klon axiala scx10, full aluminium, https://pl.aliexpress.com/item/Cool-Racing-CNC-1-10-Rock-Crawler-Aluminum- Axial-SCX10-Chassis-W-Carbon-Frame-Wheelbase-313mm/32771317135.html ) 13. RGT 136100 Electric Racing 4wd Off Road Rock Crawler Rc Car Rock Cruiser RC-4 Climbing 1/10 (klon klona kulaka 1:18 z ulepszeniami https://pl.aliexpress.com/item/RGT-Racing-4wd-Off-Road-Rock-Crawler-Rc-Car- Rock-Cruiser-RC-4-Climbing-1-10/32776738298.html ) 14. CAPO 1/8TH SCALE JEEP 4X4 WRANGLER CD15823 (najdroższy gotowy trialowy model do kupienia http://www.klp-racing.com/capo-jeep-4x4-wranglercd15823 ) 15. MEW CAPO REAL 1:10 SCALE METAL TATRA 8X8 RC TRUCK NEW EDITION CD15825 (najdroższy gotowy trialowy model do kupienia http://www.klpracing. com/mew-capo-real-110-scale-metal-tatra-8x8-rc-truck-new-edition-cd15825 ) 16. TATRA 6x6 celokovový model 1/10 6WD ARR AMEWI 22193 (http://www.htmodel.sk/produkty/funkcne-modely/auta-elektro/expedicnetrial/ znacka-174/tatra-6x6-celokovovy-model-1-10-6wd-arr-amewi-22193-26223.html ) 17. Venom Creeper Rock Crawler Kit 1/10 Green Electric (http://www.horizonhobby.com/product/cars-and-trucks/cars-and-trucks-14524-- 1/electric-cars-and-trucks/venom-creeper-rock-crawler-kit-1-10-green-electricvnr8300gr ) 18. Kyosho Rock Force 4WD Rock 2.2 (http://www.kyoshoamerica.com/DIS--110-4WDRock- Force-22_p_653.html ) 19. Duratrax Cliff Climber (http://www.hab.se/duratrax-cliff-climber-114-rtr-p-6003-c- 189.aspx ) 5. Co to jest KIT i RTR? RTR - ready-to-run czyli gotowy do użycia, prosto z pudełka złożony model, tylko podłączyć zasilanie i jeździć. Ma to swoje zalety i wady. Zalety: -prawie gotowy do pracy od razu po wyjęciu z pudełka. Otrzymasz szybką satysfakcję! -nie trzeba się martwić o zakup dodatkowego sprzętu. -gotowa dostarczona przez producenta elektronika Wady: -Nie jesteś w stanie poznać dokładnie swojego modelu zanim go uruchomisz, nie masz szansy na poznanie budowy i nie będziesz wiedział na co zwracać uwagę jak będzie coś nie tak. -błędy montażowe w fabryce, które mogą doprowadzić do przedwczesnej usterki lub zagubienia śrubki/części. Przy wykorzystywaniu pełnej mocy modelu okazać się może, że zgubisz strategiczną część np. śrubkę od wału i nie możesz kontynuować zabawy. -elektronika dostarczona przez producenta jest często niszowa i niekoniecznie przydatna do wykorzystania w danym celu np. axial scx10 RTR oferuje w zestawie silnik szczotkowy 27T czyli silnik jest za szybki oraz ma mało mocy, co wymusza zmianę podzespołu. -niektóre elementy w modelu są słabszej jakości (np. linki skrętu, linki do mostów, felgi na opony są z montażem na klejowym zamiast skręcane beadlocki) -mosty i przekładnie czasami nie mają smaru, przez co szybko zużywają się dane podzespoły -opony są fabrycznie przyklejone do felgi co uniemożliwia odpowiednie dociążenie bez dodatkowych zabiegów (odklejanie opon od felg, zabieg czasami ryzykowny bo można uszkodzić oponę, a na straty są często spisane felgi) KIT- jest to zestaw do samodzielnego złożenia. Ma to swoje zalety i wady. Zalety: -poznajesz budowę modelu, składasz od podstaw, jesteś w stanie zrozumieć jak to działa, masz pewność, że wszystko jest dokręcone i zrobione jak należy. Masz ułatwiony potem serwis, bo wiesz co wykręcić by dostać się do uszkodzonej części. Przy serwisowaniu masz szansę przewidzieć czy coś się uszkadza, czy będzie wymagało naprawy, bądź dokonania tuningu. -wkładasz swój wysiłek w złożenie modelu a to daje uczucie spełnienia i emocjonalne przywiązanie do modelu, oraz świadomość że z kupki „części” zbudowałśwspaniał model -dobierasz samodzielnie elektronikę dodatkowe komponenty co automatycznie oszczęza Ci czasu sprzedawania „iechcianych” przedmiotó -zestaw ma czasami lepsze podzespoł w postaci linek, felg, -model jest tańzy w zakupie Wady -wymaga pośięenia czasu na złżnie częto od 2 do 9h ~ (wszystko zależ od wielkośi zestawu wię podziałczasowy jest podany hipotetyczny) -zestaw jest niepeły, wymaga zakupu dodatkowego sprzęu by mółzostaćuruchomiony (serwo, silnik, regulator, aparatura sterująa, akumulator, łdowarka do akumulatora, sprzę do zrobienia karoserii: farby, nożczki, dziurkacz) Porónują zestawy KIT, a RTR trzeba przyjrzećsięszczegółm co dany zestaw zawiera, bo czasami warto wziąćzestaw RTR rozłżćna częśi i złżć niżbraćzestaw KIT i dokupywaćresztę Taki jeden przykłd jest przy modelu MST cfx/cmx 1:10 sklepy jak asiatees albo rcmart za niewielkądopłtąoferująsilnik 35T albo regulator Hobbywing QuicRun 1080 80A ESC z kartądo programowania CB1056 6. Co to jest RTI ? RTI: Ramp Travel Index, wskaźnik za pomocą którego robimy pomiar „wykrzyżu” czyli pracy zawieszenia w modelu. Oblicza sięjąza pomocąrampy zbudowanej na podstawie trókąa prostokąnego o kąach 30° 60° 90°. Wzó: R-RTI d-przebyta droga najazdu na rampie, ażdo oderwania jednego koł z podłż b-rozstaw osi modelu Przykłd: Model o rozstawie osi 28 cm najechałna rampie odległść9 cm nim jedno koł tylne lub przednie oderwał sięod podłż. Obliczenie RTI= 9 cm / 28 cm * 1000 = 321 Dodatkowe informacje: http://rc-trial.pl/pomiar-rti-na-rampie-i-bez-rampy-wykrzyz-t11874.html http://www.therangerstation.com/tech_library/RTIcalculators.shtml 7. Sklepy gdzie można kupić części i gotowe modele Modele można kupić w Polsce bądź w zagranicznych sklepach. Oferta krajowa jest najczęściej droższa gdyż zawiera vat, cło, oraz marżę sklepu. Popularne sklepy to: http://www.towerhobbies.com http://www.rcmart.com http://www.rc-mushroom.com http://www.tcscrawlers.com http://www.store.rc4wd.com http://www.asiatees.com Serwisy na których można kupić przedmioty związane z tematyką trialu: https://pl.aliexpress.com http://www.ebay.com http://www.allegro.pl http://www.amazon.com 8. Co to jest „drag brake”? Do czego służy? Drag Brake jest to funkcja regulatora, która ma za zadanie hamowanie modelu za pomocą silnika elektrycznego. Działa on przy zjeżdżaniu modelu z pochyłego terenu. Tutaj filmiki od danej minuty jak „ma” działćw modelu ta funkcja i jak ma model sięzachowywać https://www.youtube.com/watch?v=MACP2s961nY https://youtu.be/nNgT21NDVRA?t=177 https://youtu.be/RlIn5BXzU6Q?t=106 tutaj jest zrobiony test drag brake z różnym stopniem wykorzystania, ale przy podanej minucie podane jest mniej więcej jak ma zachowywać się model przy pełnym wyposażeniu i dociążeniu (model z karoserią, czyli gotowy model RTR w teren). 9. Jaka aparatura do trialu ? Nada się taka co działa w paśmie 2.4Ghz i ma min 3 kanały, a ten 3 jest proporcjonalny 1-0-2. Popularne są aparatury: Spektrum DX3R, DX3S DX4S itd, RadioLink RC4 (https://pl.aliexpress.com/item/High-Quality-RadioLink-RC4G-2-4G-4CH-Radio-Control- System-Transmitter-with-R4EH-G-Receiver-for/32700677379.html nie musi być koniecznie z Gyro ) Futaba i wiele innych. 10. Jakie serwo do trialu? Do modelu 4x4 min 10kG uciągu, dla Ciężarówek 6x6 min 15kG uciągu. Obojętnie jakie serwo cyfrowe czy analogowe, wodoodporne czy nie wodoodporne (z reguły płaci się „zazwyczaj” ekstra za nazwę„aterproof”). Popularne marki serw to: hitec, bluebird, towerpro, kingmax, turnigy, futaba, (jeśi znasz jakieśgodne polecenia a uważsz żby sięznalazł tutaj daj znać 11. Jaki silnik i regulator do trialu? W trialu występują silniki bezszczotkowe (charakteryzują się niskim poborem na prąd, ale bardzo łatwo uszkodzić je przez nieuwagę), oraz silniki szczotkowe (prądożerne ale można bez obaw topić w wodzie ) Z silników bezszczotkowych to zakres jest od 21.5T do 13.5T mających często zakres kV od 1870kV do 3200kV. Jako ciekawostka podobne parametry silników ale, różni producenci to każdy z tych silników ma inna charakterystykę pracy oraz krzywą mocy czyli nie będą tak samo pracowały przy tych samych obrotach. Im niższa liczba T, a zarazem wyższa kV to silnik ma mniej mocy, a więcej prędkości. Tutaj zaleca się dobór silnika do przełożenia w modelu jakie można uzyskać. Trzeba przede wszystkim pamiętać, interesują nas silniki SENSORED, czyli mające sensory. Pozwalają one na precyzyjne i dokładne wykorzystanie silnika, przy małych prędkościach. Brak sensorów to objawia się „kaszlaniem” silnika przy małch prękośiach (model „rż”, nagle rusza) i wymusza koniecznośćwysokiego kręenia silnika by zniwelowaćten efekt. Zaliczająsiędo nich: Novak Goat 2700kV 18.5T (dostęny zazwyczaj na rynku wtóny oraz w „ielicznie” zakamuflowanych sklepach) Speed passion 17.5T 2700kV Speed passion 21.5T 1800kV http://www.rcmart.com/speed-passion-138215v3-competitionmotor- ver3-215r-p-32348.html Trackstar 21.5T 1855kV https://hobbyking.com/en_us/turnigy-trackstar-21-5t-sensoredbrushless- motor-1855kv-roar-approved.html Trackstar 17.5T 2270kV https://hobbyking.com/en_us/turnigy-trackstar-17-5t-sensoredbrushless- motor-2270kv-roar-approved.html Trakcstar 17.5T 1870kV https://kamami.pl/niedodane-/223301-turnigy-trackstar-175tsensored- brushless-motor-1870kv.html został wycofany i zastąpiony wersją niżej: TrackStar 17.5T 2050kV https://hobbyking.com/en_us/trackstar-17-5t-stock-spec-sensoredbrushless- motor-v2-roar-approved.html Do regulatorów które współpracują z silnikami bezszczotkowymi to (należy pamiętać, żeby miały ustawialny „Drag brake” opisany w/w p.12 ): Regle z popularne ze wzglęu na swojącenę X-Car 60A https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-x-car-60a-brushless-car-escsensored- sensorless.html HobbyKing® ™ 60A Sensored https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-60a-sensoredsensorless- car-esc-1-10-1-12.html TrackStar Sportsman 60A 1/10th Scale Sensored Brushles https://hobbyking.com/en_us/trackstar-sportsman-60a-1-10th-scale-sensored-brushless-caresc. html Wyższa półka to Tekin, Castle Creations Tekin RS Gen2 Sensored Brushless ESC https://www.teamtekin.com/rs.html Mamba max pro http://www.castlecreations.com/en/mamba-max-pro/mamba-max-pro-esc-wdeans- and-6-5mm-cc-connectors-gs-020-0063-00 Jest i wiele innych regulatorów bezszczotkowych do trialu, trzeba pamiętać by taki regulator miał konfigurowany drag brake. Jeśli znasz jakiś regulator a uważasz że powinien być tutaj daj znać Silniki szczotkowe do trialu mają zakres od 35T do 80T. Im wyższa liczba tym silnik mocniejszy a zarazem wolniejszy. Tutaj nie ma faworytów, bo w użyciu jest wiele producentów : axial, rc4wd, hpi, goolrc (chińczyk ale niczym nie ustępujący markowym silnikom) Regulatory do silników szczotkowych: HobbyWing QuicRun 1/10 Waterproof Brushed 60A Electronic Speed Controller ESC #1060 http://www.hobbywing.com/goods.php?id=358 Hobbywing QuicRun 1080 Waterproof Brushed 80A ESC w/ Program Card For 1/10 1/8 Crawler #QUICRUN WP-CRAWLER-BRUSHED https://www.hobbywingdirect.com/products/quicrun-wp-1080-brushedesc? variant=26223842568 12. Wyciągarka co i jak? Z wyciągarek do trialu możemy wyróżnić dwa rodzaje: kupiona gotowa ze sklepu miniaturowa wyciągarka, oraz zrobione na bazie serwomechanizmu (serwa). Wyciągarka gotowa „przeważnie tylko dobrze wygląda”. Jak ma wygląaći pracowaćnależcie to koszty szacująsięna ponad 100USD z tego powodu poleca sięzrobienie z serwa . Gotowe wyciąarki: 3Racing Automatic Crawler Winch (1/10 Size) http://www.rpphobby.com/product_p/3racr01- 27.htm 3Racing Automatic Crawler Winch (1/8 Size) http://www.rcmart.com/3racing-automaticcrawler- winch-with-control-system-traxxas-summit-axial-txs01-p- 27345.html?cPath=595_737_395 RC4WD 1/10 Warn 9.5cti Winch http://store.rc4wd.com/RC4WD-110-Warn-95cti- Winch_p_3734.html RC4WD 1/8 WARN ZEON 10 WINCH http://store.rc4wd.com/RC4WD-18-Warn-Zeon-10- Winch_p_4592.html RC4WD 1/10 WARN 8274 WINCH http://store.rc4wd.com/RC4WD-110-Warn-8274- Winch_p_5120.html RC DWN N10097 Crawler Motor Winch Warn 9.5cti For 1:10 4WD Wrangler (kopia 3racing’a )https://www.aliexpress.com/item/RC-DWN-N10097-Crawler-Motor-Winch-Warn- 9-5cti-For-1-10-4WD-Wrangler/32651863318.html Brand New High Quality TFL 1/10 RC Car Spare parts https://www.aliexpress.com/item/Brand-New-High-Quality-TFL-1-10-RC-Car-Spare-parts- Emulation-Winch-A-C1401-47/32693988203.html 1/10 RC Electric Winch With Radio System https://www.aliexpress.com/item/1-10-RCElectric- Winch-With-Radio-System-For-D90-D110-Wraith-Axial-Scx10-Wrangler- Rock/32514099006.html I wiele innych. Jak znasz ciekawą wartą swojej ceny a chcesz by się tu znalazła daj znać Gotowe wyciągarki mają dwie poważne wady (w najdroższych „niby” wyeliminowane te błęy ale mniej zaboli 100pln niżaż500 jak cośsięuszkodzi ): słba elektronika oraz wąpliwej jakośi użte materiał do miniaturowych przekłdni. Wyciąarki mająucią zazwyczaj od 1 do 4kG, czyli „odel” na sucho jako tako podniosą ale jak jużprzychodzi do użcia w terenie to jużnie wystarczają (majądo wyciąnięia model + wygrzebanie go z trudnego terenu) Najlepsza wyciąarka to jest zrobiona na serwomechanizmie (serwie) z min 10kG uciąu, mająa metalowe zęatki. Jeśi twoje umiejęnośi sąprzecięne i wiesz, ż nie poradzisz sobie z budowąbąźnie masz cyfrowej aparatury do budowy wyciąarki zaleca siękupno serwa pracująego w 360stopni, czyli cośw stylu tower pro 360 https://botland.com.pl/serwapraca- ciagla-360/4798-serwo-towerpro-mg-996r-robot-360-praca-ciagla-360-stopni.html Tematy gdzie ludzie opisali budowę wyciągarki na serwomechanizmie czyli serwie: http://rc-trial.pl/wyciagarka-winch-by-jerry-cornelius-t12853.html http://rc-trial.pl/wyciagarka-winch-by-zotornik-t1790.html http://rc-trial.pl/wyciagarka-z-serwa-t14468.html 13. Jakie są najlepsze opony do trialu? Jakie są rozmiary opon? Jest takie powiedzenie „jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego” Nie ma w tej chwili opon jako tako uniwersalnych. Jedno sięsprawdza: przy mokrym terenie, każa sięzalepi piaskiem/błtem co automatycznie traci włśiwośi terenowe. Z racji różorodnego terenu a do nich zaliczamy: piasek, ziemia, żir, skał, błto, korzenie, asfalt, kamienie, wodne przeszkody w postaci wodospadu oraz strumyczka wody czy kałż, na każy z tych rodzajó terenu znajdąsięopony, któe radząbardzo dobrze. W trialu użwa sięrozmiaru od 1.55 do 2.2, sporadycznie trafiająsię1.7 albo 1.5. Wiąż sięz tym teżdobó odpowiednich felg o czym moża poczytaćw poz. 14. Pełe zestawienie opon moża znaleźćw tym temacie, aktualizowanym na bieżąo, rozmiary opon podawane sąbez felgi oraz na jakiej feldze: http://rc-trial.pl/zestawienie-opon-1-55-1-9-i-2-2-t12375.html Należ pamięać ż nawet inna felga to inaczej sięułż opona przez co zmieniająsięproporcje szerokośi i śednicy opony. 14. Jakie sąnajlepsze felgi do trialu? Najlepsze felgi to tzw. Beadlocki czyli skręane felgi. Opona jest przytrzymywana przez pierśieńdo felgi (wygląająjak tutaj: http://www3.towerhobbies.com/cgibin/ wti0001p?&I=LXWDJ9&P=ML) bąźprzez obręze wsadzane do śodka opony, oraz skręane 2 połóki felgi (wygląająjak tutaj http://store.rc4wd.com/5-Lug-Wagon-19-Steel- Stamped-Beadlock-Wheels-White_p_1930.html , albo https://www.aliexpress.com/store/product/4PCS-RC-Crawler-1-10-White-Metal-Wheel-Rim- 1-9-Inch-BEADLOCK-for-1-10/2349268_32749744915.html w śodowisku trialowym znane pod nazwę„dzawki” ze wzglęu na materiałz któego został wykonane i rdzewiejąpo dłżzym kontakcie w wodzie ) Zalety: -bardzo łtwy montażopony, czyszczenie i konserwacja gąek/pianek -łtwy dostę do śodka felgi w celu dociążnia kół(najczętsze wykorzystywane w dociążniu kółto paski wulkanizacyjne/ciężrki klejone np. http://sklep.max-trade.pl/ciezarkiklejone- fe-12x5g-szare-p-7935.html , nie podajęlinkó na allegro, gdyżłtwo „nikająaukcje” ) -w przypadku felg 4 częśiowych czyli rdzawek (obręz, 2 połóki felgi, piasta) jest możiwe modyfikowanie offsetu felgi poprzez wymiany piasty na wężząwraz ze zmianąmontaż do mostó (z hex na pin) Wady: -cena (chociażw dobie serwisu aliexpress to zanika ) -mał wybó wzoró -mał trwałśćplastikowych beadlockó –lubiąpęaći łmaćsię -trzeba uważćna dobó felg do opon oraz kompatybilność„roducencka” opon do felg (szerzej o tym problemie w dalszej częśi punktu) W trialu spotyka sięteżfelgi „wykł” przeznaczone do przyklejenia trwale opony do felgi. Spotykane coraz częśiej w gotowych zestawach modeló trialowcyh. Zalety: -szeroki wybó wzoró -cena Wady: -brak możiwośi szybkiej konfiguracji dociążnia koł -brak możiwośi czyszczenia -bardzo wysokie prawdopodobieńtwo odklejenia sięopony od felgi w terenie -bardzo wysokie prawdopodobieńtwo uszkodzenia opony i wewnęrznego rantu montażwego Wyżj padł stwierdzenie: „obó felg do opon oraz kompatybilność„roducencka” opon do felg” co to jest w praktyce? Producenci chcą przywiąaćnas do danego zestawu robiąmał modyfikacje w swoich produktach (np. nieznacznie powięszają wewnęrznąśednicęopony oraz dodają dodatkowo więej gumy). Pomimo podania „ozmiaru opony i felgi” mieszanie zestawó częto powoduje „onflikty sprzęowe”. Takim przykłdem sąfirmy: Pro-Line, Gmade, RC4WD. W przypadku ostatnich oni oferujądo swoich felg „pecjalne” powięszone obręze dla opon pro-line (1.9 PROLINE TIRE COMPATIBLE INTERNAL BEADLOCK RINGS http://store.rc4wd.com/product.asp?itemid=2878 ). Jako ciekawostka, a warto pamięaćjak bęzie sięszukaćłdnych felg do modelu to producent Gmade inaczej oznacza osadzenie felgi offset positive i negative. Jak to robi pokazuje ten obrazek: http://rc4x4.ru/image/data/gmade/gmade_wheel_offset_guide.jpg Czyli - negatywny zmniejsza rozstaw kół + pozytywny zwięsza rozstaw kół Reszta śiatka RC robi odwrotnie Trzeba dokłdnie sprawdzaći studiowaćopisy by sięnie „achnąć” w doborze felg. Fotka przekroju felgi i opony GMADE oraz jej montażhttp://www.gmade.net/products/wheels/19inch/sr/sr02/00images/sr02_01_sgs.jpg Obserwują zagraniczne fora moża zaobserwowaćzjawisko wkłdania na felgi 2.2 opony 1.9 czyli zrobienie „aciąu balonowego”. Fajnie wygląa ale należ pamięaćż bardzo rozciąa i zwięsza ryzyko uszkodzenia opony http://www.rccrawler.com/forum/members/808da6-31092-albums1973-23620.jpg http://s844.photobucket.com/user/spdyracer/media/P1160185.jpg.html 15. Przełżnia w modelu, jakie ma znaczenie, co to daje? Przełżnie modelu czyli tzw. Final Ratio jest to iloczyn poszczegónych podzespołó w modelu, moż wystęowaćw różych wariantach: - mosty * rozdzielacz * reduktor - mosty * skrzynia biegó (przełżnie wew. skrzyni) * (zęatki odbió/atak) - zwolnice * mosty * skrzynia biegó (przełżnie wew. skrzyni) * (zęatki odbió/atak) - zwolnice * mosty * rozdzielacz * reduktor - zwolnice * mosty * rozdzielacz * skrzynia biegó (przełżnie wew. skrzyni) * (zęatki odbió/atak) Przykłd: - most axiala scx10 2.92 * skrzynia biegó axiala 2,6 * (zęatki odbió i atak 87/14) czyli 2.92*2.6*(87/14)=7,592*(4,35)= 47,17885714285714~ zaokrąlenie czyli 47,18 Czyli final ratio dla podstawowego modelu axiala scx10 o zęatkach odbiorczej 87 atakująej 14 wynosi 1:47,18 (Wystęował dwie wersje zęatki atakująej w axialu scx10 14T i 20T, dla 20T to final ratio 1:33,03~) Wyżj jest obliczone na piechotę tutaj znajdziecie arkusz excela gdzie wystarczy podstawićpowyżze dane: http://rc-trial.pl/kalkulator-przelozen-i-predkosci-maksymalnej-modelut12183. html (https://drive.google.com/file/d/0ByekiW-RDw7vcnlkX3owUGlvVmM/view ) Ma to znaczenie przy dobieraniu silnika elektrycznego do modelu (opisywane w punkcie 11), by byłodpowiedni stosunek mocy do prękośi modelu. Tutaj trzeba wziąćpod uwagęswoje preferencje do prękośi z zachowaniem odpowiedniej mocy. Optymalna prękośćmieśi sięw zakresie 5km/h do 8km/h czyli dla typowego chodu człwieka. Wiele osó woli miećniskąprękość a duż mocy. Żby był optymalnie z mocąi prękośiąto na każe 1000kV silnika bezszczotkowego przypadał ok 1:25 (minimum to 1:19) przełżnia finalnego. Wtedy dla opisywanego w/w przypadku dla przełżnia 1:47,18 (o zęatkach odbiorczej 87 atakująej 14) optymalny silnik to 1870kV na pakiecie LiPo 2S, uzyskuje sięok. 5,97km/h na kołch o śednicy 108mm. W przypadku braku wymaganej prękośi, są3 możiwośi przyspieszenia modelu - zmiana pakietu (silnik 1870kV) np. z LiPo 2S (7.4V) na 3S (11.1V), w takim przypadku prękośćz 5,97km/h wzrośie do 8,96km/h, lub zmiana pakietu na LiFe 3S 9.9V to wzrośie prękośćdo 7,99km/h –rozwiąanie dośćoptymalne bez straty mocy ale warunkiem jest posiadanie miejsca na więszy pakiet oraz czy regulator i silnik obsłgujątaki zakres napięiowy -zmiana zęatki atakująej na silniku np.: z 14T na 20T przy pakiecie LiPo 2S (7.4V) przy silniku 1870kV to zmieni sięprękośćz 5,97km/h (przełżnie 1:47,18) na 8,53km/h (przełżnie 1:33,03) –rozwiąanie przekracza załżnia dla minimalnego przełżnia finalnego na 1000kV, skutkiem tego jest utrata mocy kosztem wzrostu prękośi. Dla tego silnika optymalna zęatka atakująa dla zachowania min przełżnia finalnego (1:19 na 1000kV) to 17T, dla któego prękośćwyniesie 7,25km/h -zmiana silnika np. z 1870kV na 2200kV przy przełżniu 1:47,18 (o zęatkach odbiorczej 87 atakująej 14) oraz pakiecie LiPo 2S (7.4V) –zwięszy prękośćz 5,97km/h do 7,02km/h –zostaje zachowane przełżnie modelu i jego moc oraz zostaje zwięszona prękość(dla tego silnika przełżnie finalne jest na 1:21,45 na każe 1000kV), minusem tego jest dodatkowy koszt silnika, oraz końzy sięmożiwośćspowolnienia tego modelu (najmniejszązęatkęjakąmoża daćdo axiala scx10 to 12T48P) Ogónie łtwiej patrzy sięna te wyliczenia wraz z arkuszem do obliczania przełżńi prękośi. Ogónie po co to i co to daje? Najlepsze wykorzystanie silnika elektrycznego do trialu, przy zachowaniu precyzji i pełego wykorzystania jego mocy, prękośi oraz ustawienie modelu pod dany silnik. 16. Wyważnie i dociążnie modelu? Po Co? Jak to zrobić Gotowe modele oraz czasami z drugiej ręi cierpiąna brak wyważnia oraz dociążnia skutkuje to brakiem możiwośi wjechania (np. model robi rolkędo tył) w miejsca gdzie inni wjeżżjąbez problemu, zjechania z góki albo brak stabilnośi na trawersach (pochyłśiach). Nacisk na danąośmoża sprawdzićkłdą gotowy model do jazdy w teren (wraz z pakietem) w połwie lub ¾(bez jednej osi) na wagę(jak to wygląa? Jedna ośstoi na wadze, druga przy wadze ale nie dotyka jej). Czyli nacisk 1 osi przedniej + nacisk 2 osi tylnej = waga całowita modelu. Zdarza się„ż ucieknie” nam np. ok. 100gram jest to skutek niewłśiwych pomiaró oraz zł postawienie modelu na wadze. Najlepsze proporcje rozłżnia wagi modelu to 50/50 (przó/tył czyli przykłdowo waga modelu całowita 3kG, a na ośnacisk jest 1.5kG. Odchył takie jak 55/45 czy 60/40 (przó/tył sąjeszcze akceptowalne w terenie (moż siępojawićzagrożnie przewrotki do przodu przy zjeżżniu, dlatego przy takim rozkłdzie należ uważćna tylnąpracęzawieszenia, remedium to ograniczenie pracy zawieszenia bąźzmiana rozkłdu masy) Przy 70/30 to jest przeholowanie i model zaczyna miećtendencje do rolek przy zjeżżniu. Odchył takie jak 45/55 wzwyżto zaczynająsięproblemy przy podjeżżniu, model zaczyna miećtendencje do robienia rolek do tył Wyważnie i dociążnie modelu Najważiejsze jest by miećjak najniżj połżny punkt ciężośi. Zależ teżjakie sąproporcje wagi oraz co moższ „mienić” np. pakiet daćna przó, regulator z odbiornikiem na tył Jak zrobiliśy balans w miaręmożiwośi w ramie to pora na dociążnie kół Dociążnie. Tutaj nie ma złtego śodka. Sądwie opcje: zmiana obudowy mostu z plastikowej na aluminiowa albo dociążnie felg. Z racji kosztownej zmiany obudowy mostu, mał kto siędecyduje na taki zabieg, ale sąteżgotowe mosty z aluminiowąobudową Przy dociążniu kółnależ zwróićuwagęjakie mamy felgi: plastikowe, aluminiowe, z tworzywa czy stalowe (oczywiśie najlepsze sąbeadlocki bo pozwoląnam na szybsze i bezpieczne manipulowanie dociążniem bez szkó i strat w oponach) oraz jakie mamy obudowy mostó. Więej ciężrkó trzeba daćprzy plastikowych felgach i mostach niżprzy aluminiowych. Duż wpłw ma karoseria (czy jest z tworzywa ABS’u czy lexanowa). Niektózy kierująsięwagąkaroserii co by zrekompensowaćjej ciężr i podwyżzony śodek ciężośi (np. karoseria waż ok. 800gram, to dajątyle ciężrkó by 1 koł (opona, felga + ciężrki) miał razem 200gram) dodatkowo moża wyrónaćbalans i nacisk na oś np. przy 40/60 daćwięej na przó np. po 250gram na koł a z tył po 150 na koł. Lub łąząkoł + mosty jako przeciwwaga dla karoserii + podzespołó w ramie. Wszystko zależ od modelu, proporcji (szerokość dłgość wysokość, wagi karoserii, oraz testó w terenie. Moż sięzdarzyćtak ż przy aluminiowych mostach i stalowych felgach wystarczy dociążćnp. przó co by „rzestał” robićrolki do tył przy wjeżżniu na przeszkody. 17. Zawody RC-Trial? Ską? Gdzie? Polecam śedzićna forum działZawody/Spotkania: http://rc-trial.pl/zawody-spotkaniaf11. html . Cykl zawodó skłda sięz 5 spotkańw całm roku. Zawody są3 dniowe, czyli skłda sięna to: 1. Piąek! Czas przyjazdu do noclegowni gdzie zbierająsięmodelarze wraz z rodzinami, oraz integracja pełąpara Pozycja nieobowiąkowa, zawsze moża przyjechaćw sobotęna rozpoczęie zawodó 2. Sobota. Czas igrzyska zacząć Zbióka w godzinach od 7.00 do 9.00 (różie to bywa, śiadanie, czas na dotarcie na miejsce gdzie sąrozgrywane zawody). Zawody sięrozgrywa od 9.00 do późego wieczora, czyli 19.00/20.00. Widełi czasowe sąumowne, zależ od porozumienia danej grupy zawodnikó. W połwie dnia jest czas na przerwęobiadową chyba, ż grupa zdecyduje, ż jeźzi przez cał dzieńa na posiłk wrói dopiero na wieczó, wię warto pamięaćo napojach i jedzeniu 3. Niedziela. Ostatni zryw zawodó i podsumowanie. Zbióka w godzinach od 7.00 do 9.00. W ostatnim dniu zawody sąod godziny 9.00 do 12.00/13.00 (czas zakońzenia teżjest umowny, wszystko zależ od pory roku, oraz tego ile zawodnikó ma do pokonania duż dystans by wróićdo domu). Jest czas na podsumowanie, podliczenie wynikó i prezentacja zwycięcó. Nagrody sąsymboliczne, za zajęie miejsca od 1 do 3 sąto drobne upominki w postaci pucharkó/medali, 4 i dalsze miejsca pamiąkowe dyplomy. 18. Czy mogęstartowaćw zawodach RC-Trial? Tak, warunkiem jest posiadanie modelu zgodnego danąklasąoraz musi miećzałżny garażna forum rc-trial.pl. 19. Czy mogąstartowaćw zawodach dzieci, czyli osoby niepełoletnie? Zacytujęz regulaminu: „szyscy zawodnicy, w tym nieletni, przyjeżżjąi uczestnicząw zawodach wyłąznie na włsnąodpowiedzialność Osoby niepełoletnie musząposiadaćpisemnązgodęrodzicó na samodzielny pobyt.” 20. Jakie sąklasy modeli na zawodach? Klas jest sześć każa z nich ma widełi regulaminowe, któe dany model powinien spełić Skalą jaka operujemy to jest od 1:8 do 1:11, bierze sięona zwymiarowania danej KAROSERII, nie samego podwozia modelu. W przypadku klasy Truck skala to 1:10. Regulamin jest uszeregowany i po stopniowany do wymagańmodelu. Tutaj podam krókącharakterystykę szczegół pomięzy klasami moża zobaczyćtutaj http://rctrial. pl/wymagania-techniczne-w-poszczegolnych-klasach-sezon-2017-t14513.html . Podziałna klasy: -Super Scaled: modele w miaręmożiwośi wiernie odwzorowane z 1:1, kłdzie sięnacisk na odwzorowanie zawieszenia (wahacze, resory, linki itd.) chowanie siękółw nadkolach, oraz na pełe wnęrze w modelu. Brak możiwośi użwania wyciąarki i trapó. Koł od 1.55 do 1.9, max 96mm śednicy, szerokośi 36mm -Scaled: modele podobne do klasy SS, lecz zmniejszone został restrykcje, co do zawieszenia, moża użwaćwyciąarki i trapó. Koł od 1.55 do 1.9, max 105mm śednicy, szerokośi 38mm -Sport: modele z tzw. „igh liftem” na ciężzy teren, moża użwaćwyciąarki i trapó. Koł od 1.55 do 1.9, max 118mm śednicy, szerokośi 50mm. -Extreme: hardcorowa klasa, tutaj sięspotyka zmoty jak w 1:1, moża użwaćwyciąarki i trapó. Koł od 1.55 do 2.2, max 130mm śednicy, szerokośi 65mm. -Crawler: modele wszęołzy, potrafi wjeżżćtam gdzie prawa fizyki temu zaprzeczają cechąszczegóna crawleró sąmosty MOA(Motor on Axle Design, silniki montowane sąw mostach z dużm przełżniem) -Truck: modele 1:10, sątutaj zmoty truck trial/przeprawowe, wojskowe modele, oraz ciężróki wystęująej w rzeczywistośi, a został dopuszczone do ruchu drogowego (czyli ze skrzyniąłdunkową ciąniki siodłwe, holowniki, ciężróki do przewozu drewna itp.). W przypadku klas Super Scaled, Scaled, Sport, Extreme i Crawler wymagany jest pomiar RTI oraz ograniczenie pracy zawieszenia zgodnie z danym regulaminem klasy. |