2020-06-05, 18:16
Tekst zapożyczony z forum rc-trial.pl napisany przez użytkownika jaruso
Dla określenia możliwości (wykrzyżu) zawieszenia w off-roadzie służy m.in. wskaźnik RTI czyli Ramp Travel Index. Im wyższy wskaźnik, tym większy wykrzyż zawieszenia.
1. Pomiar RTI przy użyciu rampy
Do pomiaru RTI potrzebna jest rampa najazdowa o nachyleniu 30° - taki kąt został przyjęty na tym forum.
Pomiaru dokonuje się najeżdżając na rampę jednym kołem modelu aż do momentu, kiedy którekolwiek z pozostałych kół straci kontakt z podłożem.
Wtedy mierzy się drogę (d) jaką przebył model po rampie* (stąd nazwa Ramp Travel Index), dzieli się pomiar przez rozstaw osi w modelu (b) a otrzymany wynik mnoży się przez 1000.
*odległość jaką pokonał model na rampie liczy się od początku najazdu rampy do punktu styku opony z powierzchnią rampy (prostopadle do osi koła) - zgodnie z rysunkiem poniżej (d).
![[Obrazek: a9d8f94ca7dec3demed.jpg]](http://images70.fotosik.pl/210/a9d8f94ca7dec3demed.jpg)
RTI = d / b * 1000
Przykład: Model o rozstawie osi wynoszącym 27 cm zdołał pokonać na rampie odległość 15 cm nim jedno z tylnych kół oderwało się od podłoża.
Wyliczenie RTI= 15 cm / 27 cm * 1000 = 555
2. Pomiar RTI bez użycia rampy
Można również dokonać pomiaru RTI bez pomocy rampy, lecz jest to trudniejsze technicznie do wykonania (dokładność pomiaru wysokości).
Analogicznie jak w przypadku rampy dźwigamy koło aż jedno z pozostałych trzech straci kontakt z podłożem.
Mierzymy na jaką wysokość musieliśmy podnieść koło (h) oraz rozstaw osi (b).
Podstawiamy wyniki do wzoru (dla rampy 30°):
RTI= h / b * 2000
Przykład: Zmierzona wysokość h=7,5 cm, rozstaw b=27 cm
RTI = 7,5 cm /27 cm * 2000 = 555
Na poziom RTI mają wpływ m.in.:
- długość skoku (zakres pracy) amortyzatorów
- sztywność amortyzatorów / resorów
- ciężar modelu (wpływa na pracę zawieszenia)
- rozstaw osi
- konstrukcja zawieszenia
Linki:
- RTI w wikipedii
- pomiar w skali 1:1 i kalkulatory
Dla określenia możliwości (wykrzyżu) zawieszenia w off-roadzie służy m.in. wskaźnik RTI czyli Ramp Travel Index. Im wyższy wskaźnik, tym większy wykrzyż zawieszenia.
1. Pomiar RTI przy użyciu rampy
Do pomiaru RTI potrzebna jest rampa najazdowa o nachyleniu 30° - taki kąt został przyjęty na tym forum.
Pomiaru dokonuje się najeżdżając na rampę jednym kołem modelu aż do momentu, kiedy którekolwiek z pozostałych kół straci kontakt z podłożem.
Wtedy mierzy się drogę (d) jaką przebył model po rampie* (stąd nazwa Ramp Travel Index), dzieli się pomiar przez rozstaw osi w modelu (b) a otrzymany wynik mnoży się przez 1000.
*odległość jaką pokonał model na rampie liczy się od początku najazdu rampy do punktu styku opony z powierzchnią rampy (prostopadle do osi koła) - zgodnie z rysunkiem poniżej (d).
![[Obrazek: a9824c761f2ac7c4med.jpg]](http://images66.fotosik.pl/643/a9824c761f2ac7c4med.jpg)
![[Obrazek: a9d8f94ca7dec3demed.jpg]](http://images70.fotosik.pl/210/a9d8f94ca7dec3demed.jpg)
RTI = d / b * 1000
Przykład: Model o rozstawie osi wynoszącym 27 cm zdołał pokonać na rampie odległość 15 cm nim jedno z tylnych kół oderwało się od podłoża.
Wyliczenie RTI= 15 cm / 27 cm * 1000 = 555
2. Pomiar RTI bez użycia rampy
Można również dokonać pomiaru RTI bez pomocy rampy, lecz jest to trudniejsze technicznie do wykonania (dokładność pomiaru wysokości).
Analogicznie jak w przypadku rampy dźwigamy koło aż jedno z pozostałych trzech straci kontakt z podłożem.
Mierzymy na jaką wysokość musieliśmy podnieść koło (h) oraz rozstaw osi (b).
Podstawiamy wyniki do wzoru (dla rampy 30°):
RTI= h / b * 2000
Przykład: Zmierzona wysokość h=7,5 cm, rozstaw b=27 cm
RTI = 7,5 cm /27 cm * 2000 = 555
Na poziom RTI mają wpływ m.in.:
- długość skoku (zakres pracy) amortyzatorów
- sztywność amortyzatorów / resorów
- ciężar modelu (wpływa na pracę zawieszenia)
- rozstaw osi
- konstrukcja zawieszenia
Linki:
- RTI w wikipedii
- pomiar w skali 1:1 i kalkulatory