REGULAMIN RAMOWY ŚLĄSKIEJ LIGI RAJDOWEJ RC SEZON 2017
&3 Organizacja, przebieg zawodów, definicje, punktacje, kary, inne.
inny niezależny Odcinek Specjalny.
W sezonie 2017 ŚLR RC nie obowiązuje Park Zamknięty.
Spóźnienie na zbiórkę o wyznaczonej godzinie
&1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Niniejszy regulamin stanowi podstawę do organizowania i rozgrywania zawodów w rajdach "płaskich" (w skrócie "rajdy") elektrycznych modeli RC w skali 1:10.
2. Udział w zawodach jest całkowicie dobrowolny, a zawodnik jest zobowiązany do przestrzegania niniejszego Regulaminu.
3. Zawodnik zgłaszając się na zawody przyjmuje do wiadomości, że startuje w zawodach na własną odpowiedzialność i zrzeka się wszelkich praw do odszkodowań za straty wynikłe podczas zawodów. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe podczas trwania zawodów.
4. W szczególnych przypadkach, po wcześniejszej konsultacji, organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu.
5. Wszelkie zmiany i informacje związane z rajdami będą zamieszczane na profilu Facebook Śląskiej Ligi Rajdowej RC pod adresem www.facebook.pl/rcrajdy ,
na stronie internetowej pod adresem www.slrrc.startowy.com oraz na stronie www.rc-slask.pl w dziale Forum Rally
&2 PODZIAŁ NA KLASY, WYMAGANIA TECHNICZNE
- KLASA WRC (skala 1:10)
a) napędzane pojedynczym silnikiem elektrycznym klasy 540
b) podwozie musi mieścić się w wymiarach: szerokość 157–200 mm, rozstaw osi 205–267mm. Dopuszcza się pełny tuning podwozia, tj. elementy wykonane z dowolnego materiału, elementy pozwalające na dodatkowe ustawienia, amortyzatory dowolnego typu i rozmiaru (po jednym na koło), łożyska każdego rodzaju, pokrywy. Zderzaki są zalecane, ale nie wymagane.
Jedynym warunkiem dopuszczenia modyfikacji jest nie wystawanie elementów podwozia poza obrys
c) wyposażony w karoserię rajdową, której pierwowzór przynajmniej raz wziął udział w rajdach 1:1. W przypadku pojazdów niepopularnych obowiązek dowiedzenia tego faktu należy do zawodnika.
Nie dopuszcza się karoserii w malowaniu cywilnym.
Brak minimalnej masy modelu;
Wymiary karoserii:
– długość – 320–500 mm,
– szerokość – 160–220 mm (nie licząc lusterek),
– wysokość dowolna
Karoseria musi być pomalowana oraz posiadać naniesione dowolną metodą znaki sponsora (istniejącego lub fikcyjnego), tj reklamy, logotypy itp.
Nie dopuszcza się karoserii w malowaniu cywilnym (bez reklam, logotypów sponsora) oraz odwzorowań samochodów specjalnych (karetka, radiowóz, taksówka, itp).
d) posiadać koła o maksymalnych wymiarach opon: szerokość do 32mm, średnica do 75mm,
Nie dopuszcza się stosowania pełnych felg typu "disc".
e) Nie zezwala się na stosowanie jakichkolwiek urządzeń elektronicznych wspomagających jazdę: systemów kontroli trakcji, żyroskopów itp.
f) Oświetlenie: podczas rajdów nocnych model NIE musi być wyposażony w oświetlenie. Jeśli model posiada oświetlenie, może ono być wykonane w postaci lamp przednich lub "elektrowni" na masce modelu. Tylne oświetlenie nie jest wymagane. Dopuszcza się stosowanie oświetlenia na masce przedniej samochodu w postaci latarek itp. Zawodnik podczas przejazdu może posiadać dodatkowe oświetlenia w postaci np. latarek "czołówek".
Specyfikacja modelu:
- Model w skali 1:10
- Pojedynczy dowolny silnik klasy 540, (bezszczotkowy, szczotkowy, sensorowy itp.)
- Zasilanie: 2S, 3S, 7.2V, 7.4V, 11.1V – NiMh, LiPo, LiFe.
- Napęd: 4WD, 2WD, AWD, RWD.
- Tylko model elektryczny
BRAK MOŻLIWOŚCI STARTU W KLASIE WRC 2 oraz WRC 3.
2. KLASA WRC 2 (skala 1:10)
· OBOWIĄZKOWE WYMAGANIA KLASY WRC pkt. ( a-f)
Specyfikacja modelu:
- Model w skali 1:10
- pojedynczy dowolny SZCZOTKOWY NIEROZBIERALNY silnik klasy 540
- Zasilanie: 2S, 7.2V, 7.4V - NiMh, Lipo, LiFe.
- Napęd: 4WD, 2WD, AWD, RWD.
- Tylko model elektryczny.
Na życzenie zawodnika zgłaszającego swój udział w zawodach MOŻLIWOŚĆ STARTU W KLASIE WRC. Punkty za dany rajd będą doliczane odpowiednio do Klasy w której zawodnik startuje, oraz wg zdobytego miejsca do Klasyfikacji Rocznej.
- KLASA WRC 3 ( klasa OPEN )
W klasie WRC3 mogą startować wszystkie modele On-road nie spełniające wymagań klasy WRC i WRC 2. z zastrzeżeniem punkt „c” klasy WRC.
Modele nie spełniające warunków klasy WRC i WRC 2 to m.in. silnik innej klasy niż 540, zasilanie 6V, model w innej skali np. 1:18 itp.
W Klasie WRC 3 – brak możliwości startu w klasach WRC i WRC2. Punkty zdobyte w tej klasie nie będą brane pod uwagę do Klasyfikacji Rocznej chyba, że dana osoba wystartuje swoim modelem w całym sezonie.
NIE DOPUSZCZA SIĘ DO STARTU MODELI typu np. (off-road, trial, buggy itp), oraz MODELI SPALINOWYCH we WSZYSTKICH KLASACH.
W sezonie 2017 ŚLR RC na każdym rajdzie będą powołane 2 różne Osoby Funkcyjne: 1 Dyrektor Rajdu i 1 Kierownik OS-ów. Każda osoba może wyrazić chęć pełnienia Osoby Funkcyjnej, nie jest to narzucone z góry.
Osoby Funkcyjne są zobowiązane do wcześniejszego rozeznania terenu, na którym odbędzie się rajd oraz przygotowania OS-ów, Startu, Mety, określenia miejsc serwisowych dla zawodników itp.
Dodatkowo Dyrektor Rajdu jest zobowiązany do:
- nadzoru nad daną rundą ŚLR RC
- nakładania kar za: spóźnienie zawodnika na ustaloną godzinę zbiórki, brak funkcji „Cień”, brak staranności w poprawianiu trasy przez „Cień”.
- działa w porozumieniu z Kierownikiem OS-ów
Kierownik OS-ów zobowiązany jest do:
- nadzoru oraz rysowania i układania tras OS-ów. Może wytyczyć osoby do pomocy,
- nakładania kar za brak chęci przez zawodników przy układaniu i sprzątaniu OS-ów,
- przyjmowania i nakładania kar za skracanie trasy, brak poprawiania trasy przez „Cień”, falstarty, kopanie modelu, uderzenie w metę i przestawienie poza obrys, SuperRally.
- działa w porozumieniu z Dyrektorem Rajdu.
Zgody na dany teren dostarczy Organizator ŚLR RC.
W całym sezonie 2017 będzie powołany jeden Sędzia Techniczny.
Do jego obowiązków należy:
- badanie techniczne modeli przed rajdem oraz dopuszczenie do startu,
- badanie techniczne w dowolnym momencie rajdu, oraz w razie protestów,
- działa w porozumieniu z Dyrektorem Rajdu i Kierownikiem OS-ów.
Osoby nie funkcyjne (zawodnicy) zobowiązane są do pomocy przy rysowaniu trasy, układaniu dekoracji oraz sprzątaniu po rajdzie, w przypadku braku pomocy, lub niestawienia się o umówionej godzinie będą nakładane kary czasowe.
W sezonie 2017 przewidzianych jest 9 rund punktowanych do Klasyfikacji Rocznej oraz Klasyfikacji WRC, WRC 2.
Start Rajdu w sezonie 2017 odbywa się zawsze o godz. 11:00 w soboty lub niedziele.
Zbiórka WSZYSTKICH ZAWODNIKÓW zawsze o godz. 9:30.
Spóźnienie na zbiórkę skutkuje karą czasową lub DNF.
Rajdy ŚLR RC w sezonie 2017 będą składały się z 10 OS-ów, w konfiguracji 3 sekcje po 3 OS-y + 1 Power Stage.
Każdy OS podczas rajdu będzie przejeżdżany trzykrotnie na zasadzie:
- Sekcja 1 : OS 1/4/7;
- Sekcja 2 : OS 2/5/8;
- Sekcja 3 : OS 3/6/9;
- OS 10 Power Stage – jako np. połączenie wszystkich OS-ów w jeden, lub całkieminny niezależny Odcinek Specjalny.
Start OS-u odbywa się co 1 minutę wg harmonogramu.
Pomiar czasu przejazdu prowadzony jest dla każdego zawodnika indywidualnie
Pomiar czasu danego zawodnika rozpoczyna się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem niezależnie od tego czy zawodnik zdążył wystartować.
Dopuszcza się dokonywania napraw przez zawodnika podczas pokonywania OS’u – czas naprawy wliczany jest do czasu przejazdu.
Dozwolona jest wymiana pakietu podczas OS’u.
Po dokonaniu naprawy zawodnik musi zamocować karoserię modelu. Nie dopuszcza się kontynuacji przejazdu bez karoserii lub z karoserią nie zamocowaną.
Po zakończeniu rajdu sporządzana jest suma czasów z wszystkich przejazdów zawodnika oraz nałożonych na niego kar czasowych.
O miejscu zajętym na danym rajdzie decyduje suma czasów z danego rajdu.
Zawodnik chcący wziąć udział w rajdzie ŚLR RC jest zobowiązany do zgłoszenia uczestnictwa za pośrednictwem strony www.facebook.pl/rcrajdy lub na stronie internetowej pod adresem www.slrrc.startowy.com , lub na www.rc-slask.pl w dziale Forum Rally, wątku odpowiednim dla danego rajdu. Zgłoszenia w dniu rajdu nie będą przyjmowane.
Każdy zawodnik ma prawo zapoznania z trasą po jej ułożeniu tylko pieszo.
W sezonie 2017 ŚLR RC nie obowiązuje Park Zamknięty.
W sezonie 2017 ŚLR RC każdy zawodnik może odliczyć jedną najsłabszą rundę.
W sezonie 2017 ŚLR RC jest prowadzona Klasyfikacja Zespołowa. Zespół liczy minimum 2-óch a maksymalnie 4 zawodników. Punkty zdobywają 2 osoby z najwyższymi miejscami i czasami w klasie w danym rajdzie. Jedna osoba nie może występować w 2 lub więcej zespołach. Zespół zostaje zgłoszony na początku sezonu, max na 3 dni przed pierwszym rajdem w roku, Dodatkowi zawodnicy mogą dochodzić do zespołu w trakcie sezonu. Aby zespół był klasyfikowany w klasyfikacji rocznej musi wystartować w minimum połowie rajdów +1.
Każdy z zawodników zgłoszonych do rajdu otrzyma komplet numerów startowych.
Każdy zawodnik ma prawo złożyć protest dotyczący niewłaściwego przebiegu zawodów lub złamania któregokolwiek z punktów Regulaminu Sportowego
Aby być klasyfikowanym w sezonie 2017 – wymogiem jest Start w minimum 5 rundach.
Osoba, która nie ukończy rajdu, lub będzie zdyskwalifikowana wtedy nie uzyska punktów do klasyfikacji rajdu, rocznej, oraz dana runda nie będzie zaliczona do minimalnego wymogu 5 rund w sezonie.
W sezonie 2017 każdy zawodnik może skorzystać w dowolnym momencie (np. awaria modelu) z zasady SUPER RALLY: 2 razy/Rajd i jest to 200% najlepszego czasu przejazdu w danej klasie na danym OS-ie.
Po dokonaniu naprawy zawodnik może dalej kontynuować start w zawodach od następnego OS-u.
Ilość SUPER RALLY jest również wliczana w przyjętą ogólną ilość 2 , gdy zostanie na zawodnika nałożona kara za skrócenie trasy lub ominięcie części OS-u.
Osoba która zgłosi lub na którą zostanie założona kara Super Rally po raz trzeci może kontynuować udział w zawodach, jednak nie będzie liczona do klasyfikacji rajdu, tym samym nie uzyska punktów do klasyfikacji rocznej, oraz nie będzie miała zaliczonego wymogu Startu w minimum 5 rundach w sezonie 2017, aby być klasyfikowanym w Klasyfikacji Rocznej.
Rajdy ŚLR RC są finansowane ze środków własnych. Koszt udziału w sezonie 2017
wynosi 20zł/zawodnik i jest obligatoryjny dla każdego zawodnika w celu pokrycia kosztów organizacji danej rundy oraz zbiórki na wspólny cel na koniec sezonu
( statuetki, gadżety, itp.).
Definicje:
Super Rally – 200% najlepszego czasu w danej klasie na danym OS-ie. Każdy zawodnik ma do wykorzystania Super Rally 2 raz podczas trwania rajdu. Z Super Rally może skorzystać na własną prośbę np. awaria modelu, lub Super Rally może na Niego zostać nałożone.
Po dokonaniu naprawy zawodnik może dalej kontynuować start w zawodach od następnego OS-u.
Przy sumie Super Rally większej niż 2 zawodnik może kontynuować zawody jednak nie będzie liczony do klasyfikacji rajdu, tym samym nie uzyska punktów do klasyfikacji rocznej, oraz nie będzie miała zaliczonego wymogu Startu w minimum 5 rundach w sezonie 2017, aby być klasyfikowanym w Klasyfikacji Rocznej.
Funkcja „Cień” - Zawodnicy biorący udział w rajdzie dobierani są w pary.
Zawodnicy dobrani w pary pełnią między sobą funkcję „Cienia”, kiedy pierwszy zawodnik z pary pokonuje trasę OS-u drugi zawodnik podąża za nim i obserwuje przejazd oraz poprawia po jadącym zawodniku elementy trasy. Podczas przejazdu drugiego zawodnika z pary pierwszy pełni rolę „Cienia”.
Zawodnik pełniący funkcje „Cienia” ma obowiązek podążania za zawodnikiem ze swojej pary.
Zadaniem „Cienia” jest pilnowanie przejazdu zawodnika startującego w swojej parze, poprawianie trasy, oraz zgłaszanie Kierownikowi OS-ów nieprawidłowości w przejeździe.
Cień” ma prawo zwrócić uwagę zawodnikowi wykonującemu przejazd o błędach np. ominięcie przeszkody, niedozwolone ścięcie zakrętu.
Na „Cień” może również zostać nałożona kara, doliczana do jego czasu przejazdu.
Zawodnik rozpoczynający przejazd startuje o czasie zgodnym z harmonogramem startowym, niezależnie od tego czy jego „Cień” jest gotowy do podążania za nim.
DNF - dyskwalifikacja
Punktacja w Klasach oraz Klasyfikacji Rocznej po rajdzie:
1 miejsce – 59 pkt
2 miejsce – 57 pkt
3 miejsce – 55 pkt
4 miejsce – 53 pkt
5 miejsce – 51 pkt
6 miejsce – 49 pkt
7 miejsce – 47 pkt
8 miejsce – 45 pkt
9 miejsce – 43 pkt
10 miejsce – 41 pkt
11 miejsce – 39 pkt
12 miejsce – 37 pkt
13 miejsce – 35 pkt
14 miejsce – 33 pkt
15 miejsce – 31 pkt
16 miejsce – 29 pkt
17 miejsce – 27 pkt
18 miejsce – 25 pkt
19 miejsce – 23 pkt
20 miejsce – 21 pkt
21 miejsce – 19 pkt
22 miejsce – 17 pkt
23 miejsce – 15 pkt
24 miejsce - 13 pkt
25 miejsce - 11 pkt
26 miejsce - 9 pkt
27 miejsce - 7 pkt
28 miejsce - 5 pkt
29 miejsce - 3 pkt
30 miejsce - 1 pkt
Trzy osoby z najlepszymi czasami za Power Stage otrzymują dodatkowo do Klasyfikacji Rocznej za:
1 miejsce – 3 pkt
2 miejsce – 2 pkt
3 miejsce – 1 pkt
PUNKTACJA W KLASYFIKACJI ZESPOŁOWEJ:
1 miejsce - 30 pkt
2 miejsce - 27 pkt
3 miejsce - 24 pkt
4 miejsce - 20 pkt
5 miejsce - 16 pkt
6 miejsce - 10 pkt
7 miejsce - 9 pkt
8 miejsce - 8 pkt
9 miejsce - 7 pkt
10 miejsce - 6 pkt.
Kary
+ 15 sek. za każde 10 minut spóźnienia doliczane do 1 OS-u
Brak funkcji Cienia i braku staranności w poprawianiu trasy doliczane do czasów Cienia
+ 30 sek. za każdy OS
+ 30 sek. za każdy OS
Za każdy przypadek kopania modelu
+ 30 sek.
+ 30 sek.
Falstart
+ 10 sek.
+ 10 sek.
Uderzenie i przestawienie Mety poza obrys
+ 10 sek.
+ 10 sek.
Skrócenie lub ominięcie trasy OS-u lub dekoracji np. grzybek i brak reakcji na błąd
SUPER RALLY
SUPER RALLY
Nieukończenie OS-u z powodu awarii (max 2 razy / Rajd)
SUPER RALLY
SUPER RALLY
Spóźnienie na zbiórkę powyżej 30 minut (nie dotyczy sytuacji losowej zgłoszonej np. telefonicznie)
DNF
Nie sportowe zachowanie
DNF
Organizator Śląskiej Ligi Rajdowej RC
DNF
Nie sportowe zachowanie
DNF
Postanowienia końcowe.
Zawodnik startujący w rajdzie ma prawo do:
- równego i sprawiedliwego traktowania,
- zgłaszania wszelkich nieprawidłowości, zaobserwowanych podczas trwania rajdu oraz zgłaszania protestów.
Zawodnik startujący w rajdzie zobowiązuje się do:
- Przestrzegania regulaminu Śląskiej Ligi Rajdowej RC
- Podczas rajdu wszyscy jego uczestnicy zobowiązani są do dbania o czystość terenu na którym odbywa się rajd.
- nie spożywania alkoholu podczas rajdu.
Podczas rund ŚLR RC zawodnicy zobowiązani są do wspomagania Organizatorów w działaniach propagujących ochronę środowiska naturalnego, a w szczególności do usuwania z miejsca rajdu zanieczyszczeń powstałych w wyniku rozgrywania zawodów oraz w miarę możliwości zastanych, prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, Organizator udostępni odpowiednie pojemniki/worki w trakcie trwania zawodów oraz podczas wspólnego składania OS’ów i sprzątania po rajdzie.
Organizator obowiązuje się do odbierania od zawodników zużytych ogniw elektrycznych (baterii, akumulatorów), silników elektrycznych oraz elektroniki używanej w sporcie R/C celem zabezpieczenia ich profesjonalnej utylizacji. Według zapisów Ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U.2005.180.1495) w/w elementów nie wolno wyrzucać do pojemników na odpady komunalne).
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem decyzje podejmują Dyrektor
Rajdu, Kierownik OS-ów oraz Sedzia Techniczny w trybie głosowania.