Pytanie też czy przy zmianie silnika nie skręciłeś zbyt mocno zębatki atak -odbiór .Nie mogą być "spasowane "zbyt ciasno .Prawidłowe ustawienie zębatek ataku i odbioru, to coś o czym zaczynający przygodę z modelarstwem zaczyna zgłębiać po uszkodzeniu zębatek w swoim modelu. Producenci oczywiście wspominają w instrukcji o ustawianiu luzu między zębatkami, ale nie zawsze zębatki są ustawione prawidłowo. Nieprawidłowe ustawienie objawia się dużym oporem na przeniesieniu napędu (gdy zębatki są zbyt ciasno spasowane), możliwa jest też głośna praca zębatek spowodowana zbyt dużym luzem i uderzaniem o siebie zębów. Tak czy inaczej koniec jest jeden, szybkie (w skrajnych przypadkach natychmiastowe) zużycie zębatek. Przy zbyt ciasnym spasowaniu lista uszkodzeń może być dłuższa. Uszkodzić się mogą łożyska odbioru lub wału silnika, silnik z regulatorem może się przegrzewać (przez większy opór) a nawet uszkodzić.. Zaczynamy od poluzowania śrub mocujących silnik, następnie między zębatki wkładamy kartkę papieru, dociskamy zębatki ataku i odbioru (bez przesady i zbędnej siły) i dokręcamy śruby mocujące silnik. Kartka wyjęta z zębatek powinna być w kształcie harmonijki i nie powinna być podarta przez zęby zębatek.
Oczywiście bezszczotka w tym wypadku ma oprócz ceny same zalety.Co do dobierania przełożenia atak odbiór wklejam coś do poczytania
Przełożenie – choć to ono decyduje o przyśpieszeniu i prędkości max. modelu, to jednak jaki przyniesie efekt zależne jest również od specyfiki toru i parametrów silnika a szczególnie jego mocy i momentu obrotowego.
Trzeba jednoczenie pamiętać, że zmieniając silnik na mocniejszy ( posiadający mniejszą ilość zwoi ), powinniśmy zwiększyć przełożenie by uniknąć przegrzania czy nawet spalenia silnika.
Podobnie jest z modelami off-road, które poprzez większe koła i trudny teren potrzebują większego momentu obrotowego, można go uzyskać przez większe przełożenie. Dlatego rzadko spotyka się przełożenia dla modeli terenowych poniżej 8:1, gdy dla modeli typu on-road spotykamy poniżej 5:1.
Duże przełożenie (np. 15:1), prędkość max niska, ale duże przyśpieszenie.
Małe przełożenie (np. 3:1), prędkość max wysoka, ale przyśpieszenie małe.
Zmniejszając zębatkę atakującą ( ta umieszczona na silniku ), zwiększamy przełożenie a zarazem przyśpieszenie, silnik działa pod mniejszym obciążeniem.
Zmniejszając zębatkę odbiorczą ( zębatka przy wałku lub pasku napędowym podwozia ), zmniejszamy przełożenie efektem czego model osiąga większą prędkość max.
Przełożenie można oczywiście obliczyć znając wewnętrzne przełożenie IR ( Internal Ratio ) . Całkowite przełożenia obliczamy ze wzoru FDR = PDR x IR
FDR – Final Drive Ratio
PRD – spur / pinion ( należy podzielić zębatkę odbiorczą przez atakującą )
IR – Internal Ratio (powinno być w instrukcji do modelu)
przykład model TT-01 Tamiya :
FDR = (zębatka odbiorcza 61/ zębatka atakująca 19= 3,21) x przełożenie wewnętrzne 2,6 = 8,35
Polecam tez kalkulator oblicza przełożenia, prędkości modelu , moduł zębatek itp.
link do ściągnięcia
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%...WuosOeoH3Q