Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
jaki silnik
#1
Ostatnio po wymianie baterii na Lipo spaliłem silnik który miałem w komplecie z autem i baterią Nimh. Za namową kolegi zakupiłem nowy - Modelcraft Tuning motor 17T z radiator i wentylatorem. Wszystko poskładałem i zacząłem jeździć. Po kilku minutach jazdy auto zaczęło szarpać, silnik był bardzo gorący więc dałem mu odpocząć. Moje pytanie jaki silnik powinienem założyć do tego auta żebym mógł trochę nim pojeździć a nie tylko 5 minut.

Auto:
Detonator

Rygiel:
Modelcraft 17T/75A
Odpowiedz
#2
zakładanie silnika 17T do modelu typu MT to błąd - silnik musiał się zagrzać i raczej już nie będzie taki sam jak kiedyś.

Pytanie jeszcze jakie zębatki założyłeś?

Na stronie Conrad nie piszą jaki tam jest silnik ale przy kołach w rozmiarze 130mm raczej z szczotek nie polecałbym mniej niż 23/27T

Jednak wtedy nie uzyskasz satysfakcjonującej prędkości.

Lepiej zainwestować w bezszczotkę bo jak tak będziesz palił te szczotki to po 4 wymianach już masz zestaw bezszczotkowy
Odpowiedz
#3
Zębatki zostawiłem takie jakie są, czyli: atakująca 16T i odbierająca 76T. Jakie zębatki powinienem zastosować żeby nie przegrzewać tak silnika?
Czy po wymianie na bezszczotkę będę mógł dłużej pojeździć, np. ok 30minut?
Przy tym silniku prędkość jest taka duża że nie można opanować auta.
Odpowiedz
#4
Pytanie też czy przy zmianie silnika  nie skręciłeś zbyt mocno zębatki atak -odbiór .Nie mogą być "spasowane "zbyt ciasno .Prawidłowe ustawienie zębatek ataku i odbioru, to coś o czym zaczynający przygodę z modelarstwem zaczyna zgłębiać po uszkodzeniu zębatek w swoim modelu. Producenci oczywiście wspominają w instrukcji o ustawianiu luzu między zębatkami, ale nie zawsze zębatki są ustawione prawidłowo. Nieprawidłowe ustawienie objawia się dużym oporem na przeniesieniu napędu (gdy zębatki są zbyt ciasno spasowane), możliwa jest też głośna praca zębatek spowodowana zbyt dużym luzem i uderzaniem o siebie zębów. Tak czy inaczej koniec jest jeden, szybkie (w skrajnych przypadkach natychmiastowe) zużycie zębatek. Przy zbyt ciasnym spasowaniu lista uszkodzeń może być dłuższa. Uszkodzić się mogą łożyska odbioru lub wału silnika, silnik z regulatorem może się przegrzewać (przez większy opór) a nawet uszkodzić.. Zaczynamy od poluzowania śrub mocujących silnik, następnie między zębatki wkładamy kartkę papieru, dociskamy zębatki ataku i odbioru (bez przesady i zbędnej siły) i dokręcamy śruby mocujące silnik. Kartka wyjęta z zębatek powinna być w kształcie harmonijki i nie powinna być podarta przez zęby zębatek.

Oczywiście bezszczotka w tym wypadku ma oprócz ceny same zalety.Co do dobierania przełożenia atak odbiór wklejam coś do poczytania Big Grin


Przełożenie – choć to ono decyduje o przyśpieszeniu i prędkości max. modelu, to jednak jaki przyniesie efekt zależne jest również od specyfiki toru i parametrów silnika a szczególnie jego mocy i momentu obrotowego.

Trzeba jednoczenie pamiętać, że zmieniając silnik na mocniejszy ( posiadający mniejszą ilość zwoi ), powinniśmy zwiększyć przełożenie by uniknąć przegrzania czy nawet spalenia silnika.

Podobnie jest z modelami off-road, które poprzez większe koła i trudny teren potrzebują większego momentu obrotowego, można go uzyskać przez większe przełożenie. Dlatego rzadko spotyka się przełożenia dla modeli terenowych poniżej 8:1, gdy dla modeli typu on-road spotykamy poniżej 5:1.

Duże przełożenie (np. 15:1), prędkość max niska, ale duże przyśpieszenie.
Małe przełożenie (np. 3:1), prędkość max wysoka, ale przyśpieszenie małe.

Zmniejszając zębatkę atakującą ( ta umieszczona na silniku ), zwiększamy przełożenie a zarazem przyśpieszenie,  silnik działa pod mniejszym obciążeniem.

Zmniejszając zębatkę odbiorczą ( zębatka przy wałku lub pasku napędowym podwozia ), zmniejszamy przełożenie efektem czego model osiąga większą prędkość max.


Przełożenie można oczywiście obliczyć znając wewnętrzne przełożenie IR ( Internal Ratio ) . Całkowite przełożenia obliczamy ze wzoru FDR = PDR x IR  

FDR – Final Drive Ratio
PRD – spur / pinion ( należy podzielić zębatkę odbiorczą przez atakującą )
IR    – Internal Ratio (powinno być w instrukcji do modelu)

przykład model TT-01 Tamiya :
FDR = (zębatka odbiorcza 61/ zębatka atakująca 19= 3,21) x przełożenie wewnętrzne 2,6 = 8,35

Polecam tez kalkulator oblicza przełożenia, prędkości modelu , moduł zębatek itp.
link do ściągnięcia
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%...WuosOeoH3Q
Odpowiedz
#5
Zadajmy podstawowe pytanie. Jaki pakiet kupiłeś? Ile s?. No i 30 min jazdy przy tych temperaturach non stop to raczej niemożliwe: )
Odpowiedz
#6
(2017-08-01, 22:15)grzesiek-dg napisał(a): Zadajmy podstawowe pytanie. Jaki pakiet kupiłeś? Ile s?. No i 30 min jazdy przy tych temperaturach non stop to raczej niemożliwe: )

Redox Lipo 7,4V/35C   8000mAh
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości