W innym wątku pojawiły się informacje o tym jak szybko kto potrafi spalić silnik.
Zaciekawiło mnie to dlatego postanowiłem napisać wątek w którym podyskutujemy co może być przyczyną spalenia silnika.
Na koniec podsumuję na podstawie doświadczeń na co uważać aby do tego nie doszło.
No wiec moje doświadczenia:
SILNIK SZCZOTKOWY
1. Jazda na maxa przez 30 minut na akumulatorze Lipo.
Silnik tak się rozgrzał że stopił się wewnętrzny wentylatorek i przepaliły kabelki w uzwojeniu
Dlaczego?
a) Silnik w modelu oryginalnie jest zestawiony z taką zębatką atakującą aby się nie przegrzewał.
Jednak w dążeniu do jeszcze wyższych prędkości albo zmienia się zębatkę na większą ilość zębów lub silnik na mniejszą ilość T
Ja założyłem zębatkę większą od oryginału o 5 zębów (15 -> 20T)
i to był powód zgrzania się silnika.
b) inny powód to zastosowanie silnika szybszego np. oryginalnie jest 23T a zakładamy ten sam rozmiar ale 17T
Jeżeli regulator to wytrzyma to silnik będzie się mocniej grzał.
c) Kolejny powód (najmniej prawdopodobny) to założenie mniejszego silnika np. zamiast 540 to 380
Zdarza się (ale to przy bezszczotkach) że w obudowie 540'tki jest włożona 380'tka
d) zasotoswanie akumulatora Lipo zamiast NiMH - większa wydajność prądowa daje większy power silnikowi ale też łatwiej się grzeje. Lipo trzyma parametry do końca a NiMH rozładowuje się w trakcie
no ale ... kto teraz jeżdzi na NiMH?
2. Po wjeździe w wodę silnik stanął.
dwa przypadku
a) silnik był bardzo mocno nagrzany bo długo katowany i szybkie schłodzenie spowodowało popękanie magnesów których odłami zablokowały wirnik
b) wjechałem w brudną wodę. Silnik się schłodził, woda na nim odpawoała i na komutatorze zorstała warstewka błota która skutecznie zablokowała przepływ prądu
Pomocne: Silnik szczotkowy można myć zanużając w całości w szklance wody destylowanej i odpalając go pod wodą. Wypłukuje się cały brud z niego.
Po wyjęciu trzeba wysuszyć i dać kropelkę oleju na łożyska
SILNIK BEZSZCZOTKOWY
Nie wiem bo jeszcze nie udało mi się takiego spalić.
Choć raz jak założyłem 380 w obudowie 540 do buggy 1/8 gdzie powinien być jeszcze większy silnik to udało mi się go zagrzać ale wtedy sam się wyłączył i nie spaliłem go
Zaciekawiło mnie to dlatego postanowiłem napisać wątek w którym podyskutujemy co może być przyczyną spalenia silnika.
Na koniec podsumuję na podstawie doświadczeń na co uważać aby do tego nie doszło.
No wiec moje doświadczenia:
SILNIK SZCZOTKOWY
1. Jazda na maxa przez 30 minut na akumulatorze Lipo.
Silnik tak się rozgrzał że stopił się wewnętrzny wentylatorek i przepaliły kabelki w uzwojeniu
Dlaczego?
a) Silnik w modelu oryginalnie jest zestawiony z taką zębatką atakującą aby się nie przegrzewał.
Jednak w dążeniu do jeszcze wyższych prędkości albo zmienia się zębatkę na większą ilość zębów lub silnik na mniejszą ilość T
Ja założyłem zębatkę większą od oryginału o 5 zębów (15 -> 20T)
i to był powód zgrzania się silnika.
b) inny powód to zastosowanie silnika szybszego np. oryginalnie jest 23T a zakładamy ten sam rozmiar ale 17T
Jeżeli regulator to wytrzyma to silnik będzie się mocniej grzał.
c) Kolejny powód (najmniej prawdopodobny) to założenie mniejszego silnika np. zamiast 540 to 380
Zdarza się (ale to przy bezszczotkach) że w obudowie 540'tki jest włożona 380'tka
d) zasotoswanie akumulatora Lipo zamiast NiMH - większa wydajność prądowa daje większy power silnikowi ale też łatwiej się grzeje. Lipo trzyma parametry do końca a NiMH rozładowuje się w trakcie
no ale ... kto teraz jeżdzi na NiMH?
2. Po wjeździe w wodę silnik stanął.
dwa przypadku
a) silnik był bardzo mocno nagrzany bo długo katowany i szybkie schłodzenie spowodowało popękanie magnesów których odłami zablokowały wirnik
b) wjechałem w brudną wodę. Silnik się schłodził, woda na nim odpawoała i na komutatorze zorstała warstewka błota która skutecznie zablokowała przepływ prądu
Pomocne: Silnik szczotkowy można myć zanużając w całości w szklance wody destylowanej i odpalając go pod wodą. Wypłukuje się cały brud z niego.
Po wyjęciu trzeba wysuszyć i dać kropelkę oleju na łożyska
SILNIK BEZSZCZOTKOWY
Nie wiem bo jeszcze nie udało mi się takiego spalić.
Choć raz jak założyłem 380 w obudowie 540 do buggy 1/8 gdzie powinien być jeszcze większy silnik to udało mi się go zagrzać ale wtedy sam się wyłączył i nie spaliłem go