Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KV , RPM , .....
#1
Oznaczenia silników bezszczotkowych

Co z czym i po co ??? Czyli co oznacza dany parametr silnika i na co ma wpływ ??

xxx / xxxx
- klasa silnika / wymiary silnika
- dla xxxx dwie pierwsze cyfry to średnica silnika podana w "mm" a dwie ostatnie to długość podana w "mm"
- czym większe wymiary tym silnik powinien dysponować większym momentem obrotowym i być w stanie generować większą moc
- warto uważać na silniki np: klasy 380 w obudowie 540 - mały silnik wsadzony do "puszki" silnika większych wymiarów. Daje to w prawdzie większą powierzchnię oddawania ciepła (lepsze chłodzenie ) ale oznacza mniejszą maksymalną moc silnika .
- wielkość silnika dobiera się do wagi i przeznaczenia modelu

xx,x T / turns
- ilość zwoji w silniku
- odpowiednik kV ale odwrotnie proporcjonalny czyli mała ilość zwojów to to samo co wysoka wartość kV np: 5T = 7000kV, a 3,5T = 9000kV
- dobieramy wartość w zależności od przeznaczenia modelu : niskie "T" - szybkie , lekkie modele ( drift ,rally... ) / wysokie "T" modele powolne gdzie liczy się płynna jazda na niskich obrotach ( trial , crawler )  


RPM
- ilość obrotów na minutę
MAX RPM
- maksymalne obroty z jakimi może kręcić się silnik by nie uległ uszkodzeniu
- w większości jest to 50 000 -60 000RPM ( w zależności od producenta i modelu )

kv
- to prędkość obrotowa nie obciążonego silnika z jaką kręci się na każdy 1V napięcia 
- np. przy 10v zasilania silnik 2200kv osiągnie obroty 22000RPM (obrotów na minutę ) a silnik 3600kv osiągnie 36000 RPM
- ten parametr ma pośredni wpływ na max zasilanie silnika - nie można przekroczyć dopuszczalnych obrotów dla danego modelu silnika
- jeśli mamy dwa identyczne silniki o innej wartości kv to parametr ten będzie oznaczał również inny pobór prądu przy danym zasilaniu np: silnik 2200kv będzie pobierał 100A przy 25V a silnik 1800kv będzie pobierał 80A przy 25V

bieguny silnika / pola
- ilość magnesów w wirniku / ilość pól magnetycznych wirnika
- w silnikach samochodowych standard to 4pola , starsze konstrukcję miały 2pola a nowsze 6 i więcej.
- ilość pól ma wpływ na płynność pracy silnika zwłaszcza na niższych obrotach - cogging - czym więcej pól tym silnik płynniej pracuje
- należy pamiętać iż np: 20000RPM silnika 4polowego to dla regulatora to samo co 40000 RPM sinika 2polowego i niektóre regulatory mogą sobie nie radzić z silnikami o dużym kv i 4 lub 6 polach podczas pracy na wysokim napięciu zasilania

siła pola magnetycznego magnesów - moc magnesów zastosowanych w silniku. Parametr nie opisywany ale można go sprawdzić obracając wirnikiem . Im trudniej przekręcić wirnik tym siła magnesów większa.
- czym "mocniejsze magnesy" tym większa sprawność silnika pod obciążeniem ale większy cogging na niskich obrotach
- słabsze pole daje płynniejszą jazdę na niskich obrotach kosztem sprawności silnika pod obciążeniem i maksymalnego momentu obrotowego jaki silnik może wygenerować

Sensorowy / bez sensorowy
- czy w silniku zamontowano dodatkowe czujniki informujące regulator o położeniu (obrocie) wirnika
- bez sensorowe
           - w większości są wodoodporne
- sensorowe 
            - wymagają dodatkowego połączenia silnika z regulatorem co sprawia że nie są wodoodporne
            - pracują płynniej i precyzyjniej -  zwłaszcza na niskich obrotach
            - mogą pracować bez podłączonych sensorów - wówczas działają jak silniki bez sensorowe  
            - często montowane są równocześnie czujniki temperatury pozwalające na zabezpieczenie silnika przed przegrzaniem


Oznaczenia regulatorów do silników bezszczotkowych.


Max xxx/xxx A
-maksymalny prąd jaki regulator jest w stanie podawać na silnik
- zazwyczaj podawane są dwie wartości :
     1. prąd "ciągły" - a raczej chwilowy - max prąd jakim regulator zasili silnik przez czas kilku/kilkunastu sekund
     2. prąd impulsu - max prąd jaki może zostać podany na silnik w ułamku sekundy
- warto by parametry regulatora przekraczały parametry zastosowanego silnika o minimum 10% . Czyli jak mamy silnik pobierający  80A to regulator powinien być minimum 90A ( a z doświadczenia wiem że lepiej więcej )

Napięcie zasilania
- przedział napięcia w jakim regulator będzie prawidłowo działał
- podawane jest w "V" - woltach lub "S" - ilości ogniw w pakiecie zasilającym np: 6-12v lub 2-3S

BEC
- układ obniżający i stabilizujący napięcie do wartości 5 lub 6 lub 7,4...V pozwalający na wyeliminowanie dodatkowego pakietu zasilającego elektronikę/osprzęt modelu
- służy do zasilania odbiornika , serwomechanizmów i osprzętu
- przy stosowaniu szybkich i/lub mocnych serw warto pamiętać o max obciążeniu BEC
- są 2 rodzaje :
   "Liniowe" - obniżają napięcie " zamieniając nadwyżkę w ciepło "
                  - mają niską sprawność
                  - obsługują wąski zakres napięć wejściowych czyli mogą być zasilanie pakietami 2-3S
                  - stosuje się układy stabilizujące 7805 dla 5V i 7806 dla 6V - co sprawia iż max prąd jaki są wstanie wytrzymać to w zależniści od układu od 1 do 3A
  "Impulsowe" - posiadają przetwornicę obniżającą / podnoszącą napięcie
                      - cechują cię wysoka sprawnością (niskim wydzielaniem ciepła)   w szerokim zakresie napięć zasilających
                      - obsługują w zależności od regulatora 2-8S ( są też podnoszące napięcie z 1S do 5-6V )
                      - za zwyczaj zastosowanie takiego BECa pozwala na wybór napięcia wyjściowego przez użytkownika
                      - wytrzymują większe prądy obciążenia standard to 3-6A dla skali 1:10 / 1:8 ( do 15-20A dla skali 1:5)

Max RPM
- parametr który trudno odszukać w specyfikacji regla lub nie jest podawany a w brew pozorom ma znaczenie przy stosowaniu silników wielopolowych i wysokich napięciach zasilania . Większość obecnie spotykanych (nowych) regulatorów obsługuje do 100 000 - 120 000 RPM choć zdarzają się obsługujące do 150 000RPM .
 
By zrozumieć po co o tym wspominam - skoro silniki i tak wytrzymują max 50 000 lub 60 000 RPM - podam przykład :
Zasilanie 4S - dla uśrednienia przyjmiemy 14V
1. silnik 3000 kV 2polowy - 3000 x 14 = 42 000RPM na silniku - regulator poradzi sobie bez problemu
2. silnik 3000 kV 4polowy - 3000 x 14 = 42 000RPM na silniku ale regulator widzi x2 czyli 84 000 RPM i pojawia się problem dla starszych regulatorów które obsługują max 50 000 lub 60 000 RPM
3. silnik 3000 kV 6polowy - 3000 x14 = 42 000RPM na silniku, regulator widzi x3 czyli 126 000RPM z takimi prędkościami rzadko który regiel sobie poradzi

W przykładzie podałem silnik 3000kV a przecież często stosowane są silniki o sporo większym kV podobnie z zasilaniem spotyka się modele jeżdżące na 6-8 S .
Zaczynają się pojawiać silniki 6polowe i może się okazać że np . wymiana w modelu silnika z 2200KV  4polowego na 24000kV 6polowy nie przyniesie wzrostu max prędkości na zasilaniu 6S a odwrotnie prędkość maksymalna modelu spadnie.
6S = 24V  czyli   2400 x 24 x 3 = 172 800 RPM "widziane" przez regulator ! ! !  co oznacza że pojawi się " dziura w gazie "  gdy silnik osiągnie realnie 33 - 40 tyś. RPM





P.S. Proszę o sugestie o czym zapomniałem , co źle napisałem , co warto dodać ...... Będę pierwszy post edytował i dodawał wasze informacje by powstał mini informator / mini słowniczek pojęć
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości