KV , RPM , ..... - Wersja do druku +- Forum RC (https://rc-slask.pl) +-- Dział: Off-road & On-road (https://rc-slask.pl/dzial-1.html) +--- Dział: Off-road (https://rc-slask.pl/dzial-118.html) +---- Dział: Techniczne (https://rc-slask.pl/dzial-10.html) +----- Dział: Co każdy modelarz wiedzieć powinien (https://rc-slask.pl/dzial-112.html) +----- Wątek: KV , RPM , ..... (/watek-468.html) |
KV , RPM , ..... - Ballu - 2017-08-13 Oznaczenia silników bezszczotkowych Co z czym i po co ??? Czyli co oznacza dany parametr silnika i na co ma wpływ ?? xxx / xxxx - klasa silnika / wymiary silnika - dla xxxx dwie pierwsze cyfry to średnica silnika podana w "mm" a dwie ostatnie to długość podana w "mm" - czym większe wymiary tym silnik powinien dysponować większym momentem obrotowym i być w stanie generować większą moc - warto uważać na silniki np: klasy 380 w obudowie 540 - mały silnik wsadzony do "puszki" silnika większych wymiarów. Daje to w prawdzie większą powierzchnię oddawania ciepła (lepsze chłodzenie ) ale oznacza mniejszą maksymalną moc silnika . - wielkość silnika dobiera się do wagi i przeznaczenia modelu xx,x T / turns - ilość zwoji w silniku - odpowiednik kV ale odwrotnie proporcjonalny czyli mała ilość zwojów to to samo co wysoka wartość kV np: 5T = 7000kV, a 3,5T = 9000kV - dobieramy wartość w zależności od przeznaczenia modelu : niskie "T" - szybkie , lekkie modele ( drift ,rally... ) / wysokie "T" modele powolne gdzie liczy się płynna jazda na niskich obrotach ( trial , crawler ) RPM - ilość obrotów na minutę MAX RPM - maksymalne obroty z jakimi może kręcić się silnik by nie uległ uszkodzeniu - w większości jest to 50 000 -60 000RPM ( w zależności od producenta i modelu ) kv - to prędkość obrotowa nie obciążonego silnika z jaką kręci się na każdy 1V napięcia - np. przy 10v zasilania silnik 2200kv osiągnie obroty 22000RPM (obrotów na minutę ) a silnik 3600kv osiągnie 36000 RPM - ten parametr ma pośredni wpływ na max zasilanie silnika - nie można przekroczyć dopuszczalnych obrotów dla danego modelu silnika - jeśli mamy dwa identyczne silniki o innej wartości kv to parametr ten będzie oznaczał również inny pobór prądu przy danym zasilaniu np: silnik 2200kv będzie pobierał 100A przy 25V a silnik 1800kv będzie pobierał 80A przy 25V bieguny silnika / pola - ilość magnesów w wirniku / ilość pól magnetycznych wirnika - w silnikach samochodowych standard to 4pola , starsze konstrukcję miały 2pola a nowsze 6 i więcej. - ilość pól ma wpływ na płynność pracy silnika zwłaszcza na niższych obrotach - cogging - czym więcej pól tym silnik płynniej pracuje - należy pamiętać iż np: 20000RPM silnika 4polowego to dla regulatora to samo co 40000 RPM sinika 2polowego i niektóre regulatory mogą sobie nie radzić z silnikami o dużym kv i 4 lub 6 polach podczas pracy na wysokim napięciu zasilania siła pola magnetycznego magnesów - moc magnesów zastosowanych w silniku. Parametr nie opisywany ale można go sprawdzić obracając wirnikiem . Im trudniej przekręcić wirnik tym siła magnesów większa. - czym "mocniejsze magnesy" tym większa sprawność silnika pod obciążeniem ale większy cogging na niskich obrotach - słabsze pole daje płynniejszą jazdę na niskich obrotach kosztem sprawności silnika pod obciążeniem i maksymalnego momentu obrotowego jaki silnik może wygenerować Sensorowy / bez sensorowy - czy w silniku zamontowano dodatkowe czujniki informujące regulator o położeniu (obrocie) wirnika - bez sensorowe - w większości są wodoodporne - sensorowe - wymagają dodatkowego połączenia silnika z regulatorem co sprawia że nie są wodoodporne - pracują płynniej i precyzyjniej - zwłaszcza na niskich obrotach - mogą pracować bez podłączonych sensorów - wówczas działają jak silniki bez sensorowe - często montowane są równocześnie czujniki temperatury pozwalające na zabezpieczenie silnika przed przegrzaniem Oznaczenia regulatorów do silników bezszczotkowych. Max xxx/xxx A -maksymalny prąd jaki regulator jest w stanie podawać na silnik - zazwyczaj podawane są dwie wartości : 1. prąd "ciągły" - a raczej chwilowy - max prąd jakim regulator zasili silnik przez czas kilku/kilkunastu sekund 2. prąd impulsu - max prąd jaki może zostać podany na silnik w ułamku sekundy - warto by parametry regulatora przekraczały parametry zastosowanego silnika o minimum 10% . Czyli jak mamy silnik pobierający 80A to regulator powinien być minimum 90A ( a z doświadczenia wiem że lepiej więcej ) Napięcie zasilania - przedział napięcia w jakim regulator będzie prawidłowo działał - podawane jest w "V" - woltach lub "S" - ilości ogniw w pakiecie zasilającym np: 6-12v lub 2-3S BEC - układ obniżający i stabilizujący napięcie do wartości 5 lub 6 lub 7,4...V pozwalający na wyeliminowanie dodatkowego pakietu zasilającego elektronikę/osprzęt modelu - służy do zasilania odbiornika , serwomechanizmów i osprzętu - przy stosowaniu szybkich i/lub mocnych serw warto pamiętać o max obciążeniu BEC - są 2 rodzaje : "Liniowe" - obniżają napięcie " zamieniając nadwyżkę w ciepło " - mają niską sprawność - obsługują wąski zakres napięć wejściowych czyli mogą być zasilanie pakietami 2-3S - stosuje się układy stabilizujące 7805 dla 5V i 7806 dla 6V - co sprawia iż max prąd jaki są wstanie wytrzymać to w zależniści od układu od 1 do 3A "Impulsowe" - posiadają przetwornicę obniżającą / podnoszącą napięcie - cechują cię wysoka sprawnością (niskim wydzielaniem ciepła) w szerokim zakresie napięć zasilających - obsługują w zależności od regulatora 2-8S ( są też podnoszące napięcie z 1S do 5-6V ) - za zwyczaj zastosowanie takiego BECa pozwala na wybór napięcia wyjściowego przez użytkownika - wytrzymują większe prądy obciążenia standard to 3-6A dla skali 1:10 / 1:8 ( do 15-20A dla skali 1:5) Max RPM - parametr który trudno odszukać w specyfikacji regla lub nie jest podawany a w brew pozorom ma znaczenie przy stosowaniu silników wielopolowych i wysokich napięciach zasilania . Większość obecnie spotykanych (nowych) regulatorów obsługuje do 100 000 - 120 000 RPM choć zdarzają się obsługujące do 150 000RPM . By zrozumieć po co o tym wspominam - skoro silniki i tak wytrzymują max 50 000 lub 60 000 RPM - podam przykład : Zasilanie 4S - dla uśrednienia przyjmiemy 14V 1. silnik 3000 kV 2polowy - 3000 x 14 = 42 000RPM na silniku - regulator poradzi sobie bez problemu 2. silnik 3000 kV 4polowy - 3000 x 14 = 42 000RPM na silniku ale regulator widzi x2 czyli 84 000 RPM i pojawia się problem dla starszych regulatorów które obsługują max 50 000 lub 60 000 RPM 3. silnik 3000 kV 6polowy - 3000 x14 = 42 000RPM na silniku, regulator widzi x3 czyli 126 000RPM z takimi prędkościami rzadko który regiel sobie poradzi W przykładzie podałem silnik 3000kV a przecież często stosowane są silniki o sporo większym kV podobnie z zasilaniem spotyka się modele jeżdżące na 6-8 S . Zaczynają się pojawiać silniki 6polowe i może się okazać że np . wymiana w modelu silnika z 2200KV 4polowego na 24000kV 6polowy nie przyniesie wzrostu max prędkości na zasilaniu 6S a odwrotnie prędkość maksymalna modelu spadnie. 6S = 24V czyli 2400 x 24 x 3 = 172 800 RPM "widziane" przez regulator ! ! ! co oznacza że pojawi się " dziura w gazie " gdy silnik osiągnie realnie 33 - 40 tyś. RPM P.S. Proszę o sugestie o czym zapomniałem , co źle napisałem , co warto dodać ...... Będę pierwszy post edytował i dodawał wasze informacje by powstał mini informator / mini słowniczek pojęć |