Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak spalić silnik modelu - czyli co może pójść nie tak
#1
W innym wątku pojawiły się informacje o tym jak szybko kto potrafi spalić silnik.
Zaciekawiło mnie to dlatego postanowiłem napisać wątek w którym podyskutujemy co może być przyczyną spalenia silnika.
Na koniec podsumuję na podstawie doświadczeń na co uważać aby do tego nie doszło.

No wiec moje doświadczenia:

SILNIK SZCZOTKOWY

1. Jazda na maxa przez 30 minut na akumulatorze Lipo.
Silnik tak się rozgrzał że stopił się wewnętrzny wentylatorek i przepaliły kabelki w uzwojeniu

Dlaczego?

a) Silnik w modelu oryginalnie jest zestawiony z taką zębatką atakującą aby się nie przegrzewał.
Jednak w dążeniu do jeszcze wyższych prędkości albo zmienia się zębatkę na większą ilość zębów lub silnik na mniejszą ilość T

Ja założyłem zębatkę większą od oryginału o 5 zębów (15 -> 20T)
i to był powód zgrzania się silnika.

b) inny powód to zastosowanie silnika szybszego np. oryginalnie jest 23T a zakładamy ten sam rozmiar ale 17T
Jeżeli regulator to wytrzyma to silnik będzie się mocniej grzał.

c) Kolejny powód (najmniej prawdopodobny) to założenie mniejszego silnika np. zamiast 540 to 380
Zdarza się (ale to przy bezszczotkach) że w obudowie 540'tki jest włożona 380'tka

d) zasotoswanie akumulatora Lipo zamiast NiMH - większa wydajność prądowa daje większy power silnikowi ale też łatwiej się grzeje. Lipo trzyma parametry do końca a NiMH rozładowuje się w trakcie
no ale ... kto teraz jeżdzi na NiMH?


2. Po wjeździe w wodę silnik stanął.

dwa przypadku
a) silnik był bardzo mocno nagrzany bo długo katowany i szybkie schłodzenie spowodowało popękanie magnesów których odłami zablokowały wirnik

b) wjechałem w brudną wodę. Silnik się schłodził, woda na nim odpawoała i na komutatorze zorstała warstewka błota która skutecznie zablokowała przepływ prądu

Pomocne: Silnik szczotkowy można myć zanużając w całości w szklance wody destylowanej i odpalając go pod wodą. Wypłukuje się cały brud z niego.
Po wyjęciu trzeba wysuszyć i dać kropelkę oleju na łożyska

SILNIK BEZSZCZOTKOWY

Nie wiem bo jeszcze nie udało mi się takiego spalić.

Choć raz jak założyłem 380 w obudowie 540 do buggy 1/8 gdzie powinien być jeszcze większy silnik to udało mi się go zagrzać ale wtedy sam się wyłączył i nie spaliłem go
Odpowiedz
#2
Coś ode mnie Smile

Szczotka
Test wytrzymałości / próba dorobienia "turbo" w e-revo.
Zasilanie bezpośrednio z pakietów załączane na osobnym kanale przez przekaźnik 70A  - załączany po dodaniu max gazu.
Silnik Tytan 550 , bezpiecznik 30A na zasilaniu bo 20A palił się momentalnie , zasilanie 5S LiFePo4 A123

Po rozpędzeniu do 50% gaz na max i model "frunie" . Niestety 30s jazdy na max i dym z pod budy .
W silniku "wyparowały " szczotki i część komutarora.

Powód :
- znaczne przeciążenie silnika  Big Grin - tak jak pisał Gorg
- na reglu , kablach zasilających , wtyczkach są spadki napięcia a na przekaźniku i przylutowanych kablach nie
- LiFePo4 - potrafią dać sporo więcej prądu niż NiMh


Bezszczota
1.
Jazda 0/1 Vorza na zasilaniu 6s i z przełożeniem pozwalającym na ponad 100km/h ( czy nawet ponad 120km/h)
Silnik przestał się obracać podczas 3-4 jazdy .

Powód :
- jazda kilkanaście min z max przyspieszeniem i hamowaniem rozgrzała silnik a zwłaszcza wirnik do tego stopnia że się rozkleił /rozpadł
- brak odpowiedniego chłodzenie

2.
Ktoś "serwisował" model i wkręcił za długie śrubki mocujące silnik.
Model słabszy , wolniejszy, a silnik i regiel gorące po chwili jazdy .

Powód :
- zbyt długie śrubki uszkodziły uzwojenia i spowodowały zwarcie na niektórych

3.
E-revo 1:16 VXL "z pudełka" na pakietach 3S LiPo i z atakiem 28T
Wyjeździłem jedną parę pakietów - jazda po łące / trawie. Do silnika nie szło się dotknąć , regiel gorący.
Po wymianie pakietów na drugi komplet model "martwy".
Po odczekaniu paru min i ostygnięciu regla model ożył ale regiel przerywał przy większej prędkości a model był słabszy/wolniejszy .

Powód:
- przegrzanie silnika i regla długotrwałą jazdą ze znaczną prędkością po nawierzchni stawiającej opór
- za wysoka temperatura uszkodziła regiel mimo zabezpieczenia termicznego 
- magnesy w silniku uległy częściowemu rozmagnesowaniu z powodu zbyt wysokiej temperatury - po wymianie regla na nowy model dalej był słabszy i wolniejszy tylko nie przerywał .
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości