Przedstawię model który został złożony , przetestowany i spersonalizowany .
Na model w chwili obecnej poświęciłem ponad 12 godzin na składanie, serwis i drobne modyfikacje. Wyjeździłem ponad godzinę na testach i tyle samo na torze. Może i nie wiele ale model jest u mnie niespełna tydzień.
Zacznę od tyłu bo od podsumowania: - warto w tekście poniżej zwrócić uwagę na fragmenty podkreślone bo może zaoszczędzić to czas i pieniądze
- cały setup oceniam 6/10 - jest dobrze ale spodziewałem się czegoś więcej
- irytują mnie drobne niedociągnięcia które psują całość i wymagają poprawy - ale o tym w szczegółach opiszę
- z założenia miał to być model budżetowy ale zarazem wytrzymały - w moim wypadku powoli przestaje być budżetowy ( jak przeczyta ktoś resztę opisu to zrozumie )
Model kosztował mnie w sumie około 600,- + aparatura z odbiornikiem . Jest wart ceny ale należy się liczyć z koniecznością poświęcenia czasu na złożenie i poprawki w przeciwnym wypadku (jak u mnie ) "nauka kosztuje" i koszt modelu rośnie .
Podwozie :
Samo złożenie według instrukcji zajmuje podobno około 4 godzin w moim wypadku zajęło około 6 godzin bo ja składałem "według siebie" korzystając z pomocy instrukcji - przy okazji rozbierając dyferencjały, amortyzatory ....
Zalety:
- lekka, sztywna, wytrzymała konstrukcja
- prosta, standardowa budowa - bez zbędnych udziwnień
- możliwość podstawowej regulacji zarówno kątów jak i charakterystyki zawieszenia i układu kierowniczego
Wady:
- sporo elementów wykonanych z plastiku ( zębatki dyfrów , kielichy półosi i wału napędowego, ... )
- dyferencjały "łożyskowe" pracują z oporami i kłopot je prawidłowo wyregulować
- karoseria i jej mocowanie - nie w moim guście i stylu . Nie pomalowana , naklejki kiepskie . Mocowanie karoserii na bardzo wysokich i stosunkowo miękkich słupkach co sprawia że buda prawie nie chroni modelu podczas uderzeń bocznych a źle wycięta może uszkadzać opony.
- łożyska kulkowe "średniej" jakości
Co poprawiłem / zmieniłem:
- dyferencjały już na poziomie składania modelu zostały rozebrane , wyczyszczone i ponownie przesmarowane lepszym smarem. Warto je również prawidłowo wyregulować. Zbyt mocne skręcenie kończy się zblokowaniem a zbyt słabe powoduje uślizg wewnętrzny i dyferencjał zaczyna pracować jak sprzęgło cierne zużywając się szybko.
- ustawienie zawieszenia zostało zmienione w stosunku do tego z instrukcji . Warto zwrócić uwagę by żadne elementy nie pracowały ciężko lub z oporami zwłaszcza w układzie kierowniczym - warto parę elementów pod szlifować .
- hexy kół są aluminiowe to na "+" ale są zbyt grube . W efekcie podczas dokręcania kół miażdżymy łożyska trzymające ośki kół i koła.
Niestety o tym fakcie dowiedziałem się po godzinie jazdy na torze i rozsypaniu się 2 łożysk a po dokładnym sprawdzeniu okazało się że 6 łożysk nadaje się do wymiany . Tak jak pisałem "nauka kosztuje" a dobre łożyska kosztują ponad 5,- / szt.
Rozwiązania są dwa :
1. Wymiana hex na węższe , takie w które pin wchodzi płycej.
2. Zeszlifowanie oryginalnych hex na grubości od strony łożysk tak by pin był na równi z brzegiem hexy ,a po złożeniu ośka koła miała delikatny luz .
- serwo saver jest zbyt sztywny/ mocny gdy złoży się go zgodnie z instrukcja. Skutkiem jest wyłamywanie serwo savera lub uszkadzanie serw i po raz kolejny "nauka kosztuje" .... serwo do kosza .
Rozwiązanie:
Wyjęcie zewnętrznego metalowego pierścienia ( jednego z dwóch) co spowoduje ze serwo saver będzie bardziej miękki oraz będzie miał większy zakres pracy . Warto również wymienić śrubkę trzymającą serwo saver na wieloklinie serwa i dodać podkładkę. Pamiętać przy składaniu należy by zbyt mocno nie ścisnąć serwo savera bo przestaje on prawidłowo pracować lub może pęknąć.
- buda została wymieniona a mocowanie zmieniłem na bezspinkowe /magnetyczne ( kwestia gustu a o gustach się nie dyskutuje . ) Proszę więc komentarze na ten temat pozostawić dla siebie.
Dodałem również elastyczne zderzaki z przodu i z tyłu by chronić model i innych podczas uderzeń .
Silnik: 540/21T - szczotkowy
Jak na chwilę obecną - około 3-4 godziny pracy - mam brak zastrzeżeń.
Zalety:
- pracuje płynnie
- ma zapas mocy
- nie grzeje się nadmiernie ( po godzinie jazdy około 50-60 st.C )
Do korzystania z modelu na torze w Kolejkowie sugeruję zmianę zębatki atakującej na około 21T ( oryginał 31T) . Warto przy zakupie pamiętać że nie wchodzi mniejsza niż 20T , a moduł zęba to 48p.
Regulator: X-CAR 45A HOBBYKING
Nie przepadam za regulatorami i silnikami szczotkowymi ale do tego modelu i na ten tor jest w porządku.
Zalety:
- mały, lekki
- wystarczająca wydajność dla silnika
- zabezpieczenie LIPO i termiczne - warto włączyć bo przychodzi z wyłączonymi . Jak to zrobić ??? Poszukać instrukcji na stronie https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-x-...tore=en_us
lub zadzwonić do mnie bo nie chce mi się przepisywać instrukcji .
Wady :
- słaby i mało wydajny układ BEC . Ma tylko 2A wydajności i 5,6V co sprawia że tak naprawdę nadaje się do zasilania odbiornika i serw "micro" a nie serw dla modeli w skali 1:10. Powoduje to konieczność stosowania UBEC .(więcej napiszę przy opisywaniu serwa )
- mały (małej pojemności ) kondensator na zasilaniu i brak kondensatora na wyjściu BEC
Serwo: Towerpro MG-946R
Mocne, wytrzymałe, dostatecznie szybkie ale prądożerne .
Zalety:
- szeroki kąt pracy
- toleruje napięcia 4,8 -7,2V . Z informacji na mecie wynika jednak iż 4,8V jest przy niektórych egzemplarzach niewystarczające , a 7,2V odnosi się do w pełni naładowanych pakietów NiMh - czyli nie można stosować do bezpośredniego zasilania pakietów LIPO 2S które mają naładowane 8,4V
- metalowe zębatki i 2 łożyska kulkowe - przy cenie około 40,- jest dobrze
Wady :
- stosunkowo powolne przy zasilaniu 5V - u mnie będzie pracowało na UBEC 6V
- pobiera sporo prądu . Po podłączeniu do testera na wyświetlaczu pojawiło się 3,2A (pobór prądu przy zasilaniu 5,96V ) co sprawia że w wypadku korzystania z słabych regulatorów wymaga stosowania UBEC.
Zalecam stosowanie UBEC 6V 6A bo niższe napięcie powoduje "wolną " pracę, a niższa wydajność prądowa - 3A - może okazać się niewystarczająca podczas obciążenia serwa i lub podczas "stłuczki" , awarii gdy serwo może pobierać więcej prądu.
Kilka zdjęć :
Na model w chwili obecnej poświęciłem ponad 12 godzin na składanie, serwis i drobne modyfikacje. Wyjeździłem ponad godzinę na testach i tyle samo na torze. Może i nie wiele ale model jest u mnie niespełna tydzień.
Zacznę od tyłu bo od podsumowania: - warto w tekście poniżej zwrócić uwagę na fragmenty podkreślone bo może zaoszczędzić to czas i pieniądze
- cały setup oceniam 6/10 - jest dobrze ale spodziewałem się czegoś więcej
- irytują mnie drobne niedociągnięcia które psują całość i wymagają poprawy - ale o tym w szczegółach opiszę
- z założenia miał to być model budżetowy ale zarazem wytrzymały - w moim wypadku powoli przestaje być budżetowy ( jak przeczyta ktoś resztę opisu to zrozumie )
Model kosztował mnie w sumie około 600,- + aparatura z odbiornikiem . Jest wart ceny ale należy się liczyć z koniecznością poświęcenia czasu na złożenie i poprawki w przeciwnym wypadku (jak u mnie ) "nauka kosztuje" i koszt modelu rośnie .
Podwozie :
Samo złożenie według instrukcji zajmuje podobno około 4 godzin w moim wypadku zajęło około 6 godzin bo ja składałem "według siebie" korzystając z pomocy instrukcji - przy okazji rozbierając dyferencjały, amortyzatory ....
Zalety:
- lekka, sztywna, wytrzymała konstrukcja
- prosta, standardowa budowa - bez zbędnych udziwnień
- możliwość podstawowej regulacji zarówno kątów jak i charakterystyki zawieszenia i układu kierowniczego
Wady:
- sporo elementów wykonanych z plastiku ( zębatki dyfrów , kielichy półosi i wału napędowego, ... )
- dyferencjały "łożyskowe" pracują z oporami i kłopot je prawidłowo wyregulować
- karoseria i jej mocowanie - nie w moim guście i stylu . Nie pomalowana , naklejki kiepskie . Mocowanie karoserii na bardzo wysokich i stosunkowo miękkich słupkach co sprawia że buda prawie nie chroni modelu podczas uderzeń bocznych a źle wycięta może uszkadzać opony.
- łożyska kulkowe "średniej" jakości
Co poprawiłem / zmieniłem:
- dyferencjały już na poziomie składania modelu zostały rozebrane , wyczyszczone i ponownie przesmarowane lepszym smarem. Warto je również prawidłowo wyregulować. Zbyt mocne skręcenie kończy się zblokowaniem a zbyt słabe powoduje uślizg wewnętrzny i dyferencjał zaczyna pracować jak sprzęgło cierne zużywając się szybko.
- ustawienie zawieszenia zostało zmienione w stosunku do tego z instrukcji . Warto zwrócić uwagę by żadne elementy nie pracowały ciężko lub z oporami zwłaszcza w układzie kierowniczym - warto parę elementów pod szlifować .
- hexy kół są aluminiowe to na "+" ale są zbyt grube . W efekcie podczas dokręcania kół miażdżymy łożyska trzymające ośki kół i koła.
Niestety o tym fakcie dowiedziałem się po godzinie jazdy na torze i rozsypaniu się 2 łożysk a po dokładnym sprawdzeniu okazało się że 6 łożysk nadaje się do wymiany . Tak jak pisałem "nauka kosztuje" a dobre łożyska kosztują ponad 5,- / szt.
Rozwiązania są dwa :
1. Wymiana hex na węższe , takie w które pin wchodzi płycej.
2. Zeszlifowanie oryginalnych hex na grubości od strony łożysk tak by pin był na równi z brzegiem hexy ,a po złożeniu ośka koła miała delikatny luz .
- serwo saver jest zbyt sztywny/ mocny gdy złoży się go zgodnie z instrukcja. Skutkiem jest wyłamywanie serwo savera lub uszkadzanie serw i po raz kolejny "nauka kosztuje" .... serwo do kosza .
Rozwiązanie:
Wyjęcie zewnętrznego metalowego pierścienia ( jednego z dwóch) co spowoduje ze serwo saver będzie bardziej miękki oraz będzie miał większy zakres pracy . Warto również wymienić śrubkę trzymającą serwo saver na wieloklinie serwa i dodać podkładkę. Pamiętać przy składaniu należy by zbyt mocno nie ścisnąć serwo savera bo przestaje on prawidłowo pracować lub może pęknąć.
- buda została wymieniona a mocowanie zmieniłem na bezspinkowe /magnetyczne ( kwestia gustu a o gustach się nie dyskutuje . ) Proszę więc komentarze na ten temat pozostawić dla siebie.
Dodałem również elastyczne zderzaki z przodu i z tyłu by chronić model i innych podczas uderzeń .
Silnik: 540/21T - szczotkowy
Jak na chwilę obecną - około 3-4 godziny pracy - mam brak zastrzeżeń.
Zalety:
- pracuje płynnie
- ma zapas mocy
- nie grzeje się nadmiernie ( po godzinie jazdy około 50-60 st.C )
Do korzystania z modelu na torze w Kolejkowie sugeruję zmianę zębatki atakującej na około 21T ( oryginał 31T) . Warto przy zakupie pamiętać że nie wchodzi mniejsza niż 20T , a moduł zęba to 48p.
Regulator: X-CAR 45A HOBBYKING
Nie przepadam za regulatorami i silnikami szczotkowymi ale do tego modelu i na ten tor jest w porządku.
Zalety:
- mały, lekki
- wystarczająca wydajność dla silnika
- zabezpieczenie LIPO i termiczne - warto włączyć bo przychodzi z wyłączonymi . Jak to zrobić ??? Poszukać instrukcji na stronie https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-x-...tore=en_us
lub zadzwonić do mnie bo nie chce mi się przepisywać instrukcji .
Wady :
- słaby i mało wydajny układ BEC . Ma tylko 2A wydajności i 5,6V co sprawia że tak naprawdę nadaje się do zasilania odbiornika i serw "micro" a nie serw dla modeli w skali 1:10. Powoduje to konieczność stosowania UBEC .(więcej napiszę przy opisywaniu serwa )
- mały (małej pojemności ) kondensator na zasilaniu i brak kondensatora na wyjściu BEC
Serwo: Towerpro MG-946R
Mocne, wytrzymałe, dostatecznie szybkie ale prądożerne .
Zalety:
- szeroki kąt pracy
- toleruje napięcia 4,8 -7,2V . Z informacji na mecie wynika jednak iż 4,8V jest przy niektórych egzemplarzach niewystarczające , a 7,2V odnosi się do w pełni naładowanych pakietów NiMh - czyli nie można stosować do bezpośredniego zasilania pakietów LIPO 2S które mają naładowane 8,4V
- metalowe zębatki i 2 łożyska kulkowe - przy cenie około 40,- jest dobrze
Wady :
- stosunkowo powolne przy zasilaniu 5V - u mnie będzie pracowało na UBEC 6V
- pobiera sporo prądu . Po podłączeniu do testera na wyświetlaczu pojawiło się 3,2A (pobór prądu przy zasilaniu 5,96V ) co sprawia że w wypadku korzystania z słabych regulatorów wymaga stosowania UBEC.
Zalecam stosowanie UBEC 6V 6A bo niższe napięcie powoduje "wolną " pracę, a niższa wydajność prądowa - 3A - może okazać się niewystarczająca podczas obciążenia serwa i lub podczas "stłuczki" , awarii gdy serwo może pobierać więcej prądu.
Kilka zdjęć :