Prace nad regulaminem zawodów - Wersja do druku +- Forum RC (https://rc-slask.pl) +-- Dział: Off-road & On-road (https://rc-slask.pl/dzial-1.html) +--- Dział: On-road (https://rc-slask.pl/dzial-113.html) +---- Dział: Zawody (https://rc-slask.pl/dzial-116.html) +----- Dział: M.Rage Ice Competition (https://rc-slask.pl/dzial-117.html) +----- Wątek: Prace nad regulaminem zawodów (/watek-493.html) |
Prace nad regulaminem zawodów - Gorg - 2017-09-09 Poniżej wstępny regulamin zawodów. Proszę o uwagi a w przypadku sposobu rozgrywania zawodów szczególnie. Założenia są takie że tor będzie zamknięty a więc model raczej z niego nie wypadnie. Tor będzie zamknięty miękkimi bandami więc prawdopodobieństwo uszkodzeń będzie małe. Szerokość toru na starcie i długiej prostej to 3 metry zaś na reszcie toru 2 metry. Gdzie będzie tor to w innym wątku ale ogólnie będzie to parking kryty i nawierzchnia raczej wylewka żywiczna niż asfalt Niniejsze przepisy stanowią zasady rozgrywania zawodów w modelarstwie samochodowym RC organizowanych przez RC-SlASK.PL w 2017r. pod nazwą "Zimowa runda zawodów BSR Racing M.RAGE" I. Przepisy ogólne. 1. RC-SLASK.PL zwady dalej Organizatorem organizuje zawody na zasadach " non-profit " a wszystkie darowizny przeznaczane są na organizację zawodów, nagrody , medale, puchary , dyplomy. 2. Organizator nie jest właścicielem torów na których zawody są organizowane i nie ponosi odpowiedzialności za stan techniczny i przygotowanie torów do zawodów . Jednocześnie Organizator dołoży wszelkich starań by tory były przygotowane do zawodów w sposób umożliwiający rozegranie wyścigów. 3. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za modele, narzędzia czy inne przedmioty przynoszone i używane przez zawodników i osoby towarzyszące . Za szkody wyrządzone modelem odpowiada jego właściciel. Organizator nie odpowiada za uszkodzenia modelu i osprzętu powstałe przed i podczas zawodów. Osoby niepełnoletnie muszą posiadać pisemną zgodę rodziców na samodzielny pobyt. 4. Treść niniejszego regulaminu dostępna jest na RC-SLASK.PL i w formie papierowej każdorazowo przed zawodami. 5. W kwestiach nieujętych w regulaminie i w sytuacjach spornych decydujący głos ma Organizator. 6. Osoba zgłaszająca chęć uczestnictwa w zawodach akceptuje treść regulaminu. II. Sposób rozgrywania zawodów i punktacja. 1. W ramach współzawodnictwa organizowane są zawody w systemie pucharowym. Poszczególne spotkania kończą się rozdaniem medali i dyplomów oraz podanie zdobytych punktów do klasyfikacji pucharowej. Klasyfikacja pucharowa kończy się w dniu ostatnich zawodów rozdaniem pucharów i nagród . 2. Za zajęte miejsca w poszczególnych zawodach przysługują zawodnikom punkty do klasyfikacji pucharowej na następujących zasadach : - Za zajęcie: 1 miejsca 22 pkt. 2 miejsca 17 pkt. 3 miejsca 12 pkt. 4 miejsca 8 pkt. 5 miejsca 6 pkt. 6 miejsca 5 7 miejsca 4 8 miejsca 3 9 miejsca 2 10 i każde dalsze 1 punkt - Nieobecność 0 pkt. - W sytuacji gdy ze względu na niewystarczającą ilość startujących modeli w danej klasie zawody nie są rozgrywane obecni zawodnicy otrzymują po 4pkt - jako bonus za obecność. 3. Przebieg poszczególnych zawodów. Przed każdym startem wybierani są z grupy aktualnie nie startującej 2 sędziowie pomocniczy do których należy: - pilnowanie porządku i kolejności na starcie - pilnowanie obecności serwisantów na torze - kontrola czy któryś z zawodników nie skraca przejazdu lub nie zachowuje się nie właściwie na torze Kwalifikacje : - modele startują po 4 ustawione w jednej linii. Szerokość toru na linii startowej i długiej prostej wynosi 3 metry - modele pokonują w trakcie jednego biegu w sumie 5 okrążeń - przerwy między kolejnymi biegami wynoszą 3min . Na prośbę zawodnika jest możliwość wydłużenia o 2min. - dwa pierwsze na mecie modele startują z dwoma modelami pierwszymi z drugiej grupy, zaś modele które były przedostani i ostatni startują z modelami z drugiej grupy które zajęły tą samą pozycjię. ????????? ??????????
Finał: - do finału kwalifikuje się 4 modele z najlepszymi wynikami po kwalifikacjach - modele startują ustawione w jednej linii - finałowy bieg polega na jak najszybszym pokonaniu 10 okrążeń toru III Zasady ogólne zawodów: 1. Na miejscu zawodów należy być obecnym przed ich rozpoczęciem w celu wpisania się na listę obecności 2. Każdy uczestnik zawodów po zakończonym wyścigu (zdjęciu modelu z toru ) ma obowiązek wejścia na tor w celu poprawiania modeli aktualnie startujących ( serwis wzajemny) lub w przypadku braku takiej możliwości musi wyznaczyć osobę na zastępstwo za niedopełnienie grozi kara dopisania 1 karnego okrążenia. 3. Po zakończeniu zawodów należy zadbać o pozostawienie po sobie porządku i czystości. 4. Terminy spotkań dostępne są na forum rc-slask pod adresem http://rc-slask.pl/ i nie ulegają one zmianie. 5. Organizator przewiduje rozegranie 5 rund zawodów co miesiąc rozpoczynając od listopada 2017.
IV Przepisy techniczne i bezpieczeństwa. 1. W zawodach mogą brać udział modele
BSR Racing M.RAGE 1/10 4WD M-Chassis wersja KIT 2. Modele muszą być wyposarzone: - silnik szcztkowy 21T 540 Brushed Motor Shaft 3.175mm For 1/10 RC Cars, do kupienia na portalu banggood Nie dopuszcza się modyfikowania szczotek silnika Parametry silnika stokowego: obroty bez obciążenia 20000 +/- 10% rpm, zużycie prądu 2,8A max, wydajność 50,24% - serwo Turnigy™ DRFT-303 1/10th D-Spec Steering Servo 4.5kg / 0.10sec / 39g - regulator HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC - opony muszą być z modelu stokowego - Dopuszczone są własne ustawienia zawieszenia modelu oraz :olej w amortyzatorach, sprężyny amortyzatorów, zmiana na elementy aluminiowe, karoseria. Inne, nie wymienione zmiany w modelu są niedopuszczalne. Stosowane aparatury muszą mieć system przesyłu danych 2,4 GHz. Nie są dopuszczone aparatury z automatyczna stabilizacją toru jazdy
3. Aby model mógł wystartować w zawodach musi mieć założony garaż na forum rc-slask. Garaż służy do wstępnej kontroli technicznej modelu dlatego powinna się w nim znaleźć specyfikacja modelu oraz zdjęcia.
4. Model zgłaszany do uczestnictwa w zawodach musi być w pełni sprawny a połączenia elektryczne należycie wykonane i zabezpieczone. 5. Pakiety zasilające nie mogą nosić śladów uszkodzenia lub być w znacznym stopniu napuchnięte. 6. Organizator zastrzega sobie prawo do weryfikacji stanu technicznego modelu i ewentualnie niedopuszczenie go do startu w zawodach.
RE: Regulamin zawodów - Ballu - 2017-09-09 Proponuje by pierwszy post z propozycją regulaminu był na bieżąco edytowany . Moje propozycje : I. Sposób rozgrywania zawodów: 1. Eliminacje składają się z 3 rund w każdej startują po 3-4 modele . 2. Za zajęte pozycje w poszczególnych rundach otrzymuje się punkty : 3 za 1 miejsce ,2 za 2 i 1pt. za 3 miejsce. 3. W każdym kolejnym biegu zawodnik powinien - o ile to możliwe - startować w innym " towarzystwie " 4. Do finału wchodzą czterej zawodnicy z największą ilością punktów po kwalifikacjach . Jeśli jest sytuacja w której dwóch lub więcej zawodników posiada taką samą ilość punktów po kwalifikacjach to biorą udział w biegu(dogrywce) którego wynik (kolejność na mecie) decydują o wejściu do finału. II. Wymogi techniczne jakie musi spełniać model biorący udział w zawodach : 1. Podwozie : BSR Racing M.RAGE 1/10 4WD M-Chassis wersja KIT - brak innych opcji 2. Opony : oryginalne dostarczone wraz z podwoziem lub zamienniki ustalone przez uczestników/ organizatorów . Wszystkie startujące modele mają posiadać te same opony . 3. Silnik : szcztkowy 21T 540 Brushed Motor lub zamiennik o identycznych parametrach (dopuszczony przez organizatorów) 4. Regulator : HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC 5. Pakiety : o napięciu 7.4V (2S) ,dowolnej pojemności i producenta 6. Serwo : dowolny producent jednak nie może być szybsze niż 0,10s ( warto dopuścić stosowanie różnych serw np. wolniejszych a max uciąg nie ma tu większego znaczenia bo BEC w reglu nie pozwoli na szaleństwa ). 7. Zabrania się stosowania UBEC, zasilania Direct Drive ( serwo i odbiornik muszą być zasilane z regulatora i nie mogą być zasilane bezpośrednio z pakietu ) 8. Zabrania się stosowania odbiorników, aparatur lub dodatkowych urządzeń "wspomagających" jazdę lub stabilizujących model takich jak "gyro" , TSM , ABS , ... . 9. Dopuszcza się stosowanie różnych karoserii , wersji zabudowy , modyfikacji wizualnych . Nie mogą one jednak powodować zwiększenia szerokości modelu (karoseria nie może wystawać poza koła modelu więcej niż 5mm z każdego boku modelu ) i sprzyjać uszkodzeniom innych startujących w zawodach modeli ( nie mogą posiadać zewnętrznych zderzaków , usztywnień , ostrych czy wystających elementów) . 10. Dopuszcza się stosowanie dowolnych odbiorników i nadajników(pilotów). W wypadku stosowania pasma 27 lub 49 MHz organizator nie zapewnia warunków do prawidłowego funkcjonowania aparatur . 11. Każdy model może zostać dowolnie wyregulowany i ustawiony przez zawodnika . Można również stosować dowolne oleje i smary . P.S . To moje propozycje z pewnymi ustępstwami pod indywidualizację modeli ( kwestie wizualne) i zapewnienie dostępności i niezawodności sprzętowej ( dowolne serwa i aparatury ) . Warto podawać konkretne parametry które ma spełniać dany podzespół a nie "blokować" zakup np. mniej awaryjnego a wolniejszego serwa . Co do aparatur to nie widzę przeszkód do stosowania starszych wersji (27 czy 49 MHz ) bo posiadają gorsze parametry niż 2,4GHz i są bardziej awaryjne - ale to problem właściciela który się decyduje na taką apkę. Ograniczać / wyrównywać osiągi modeli będą podstawowe podzespoły ( podwozie , regulatory , silniki ) a pozostałe elementy powinny pozostać do dyspozycji właścicieli . Oczywiście należy ograniczyć np. prędkość serwa , napięcie pakietów i zabronić stosowania "dopalaczy" . RE: Regulamin zawodów - Gorg - 2017-09-14 Podobają mi się Twoje propozycje Maćku oprócz serwa. Niestety serwa chińskie mimo że mają podane parametry np 0,1 sec szybkość to wcale takie nie są. Aby być pewnym trzebaby zainwestować w serwo znanej firmy np. Savox a to już może być nawet 1/3 ceny modelu w kicie. Założeniem miało być aby było tanio i sprawiedliwie. Nie jestem przekonany czy zostawienie swobodnego wyboru serwa jest OK. Ale niech się inni wypowiedzą - ja się dostosuję RE: Regulamin zawodów - Tomek - 2017-09-14 ...te chińskie serwa potrafią być szybsze niż podaje producent? Jeżeli nie, i po prostu bywają wolniejsze to chyba organizatorom nie przeszkadza.. problem będzie po stronie zawodnika. Czy wydajność prądowa pakietu ma znaczenie? Pisze o napięciu pakietu, reszta dowolna, czy wartość C również pozostaiwamy dowolną? RE: Regulamin zawodów - Ballu - 2017-09-15 Co do serwa : - chińskie = rozbieżność tego co napisane z tym co faktycznie, - jeśli o mnie chodzi to wolę wolniejsze serwo np. 0,15 ale na metalowych przekładniach bo nie będę go musiał co chwilę wymieniać a różnica miedzy 0,10 a 0,15 w modelach jest prawie nie odczuwalna . - Jeśli podamy że można stosować inne serwa niż w podstawowej specyfikacji ale wolniejsze to nikt nie "zyska" nic na szybkości pokonywania wyznaczonej trasy a raczej straci . Więc w tym wypadku uważam że pozostawanie tylko przy jednym serwie się mija z celem . Dodatkowo wydajność prądowa BEC w reglu nie pozwoli na stosowanie bezszczotkowych serw. Podsumowując : Chcesz szybkie - wybierasz podstawowe . Chcesz wytrzymałe - bierz co chcesz ale wolniejsze od podstawy . Tanio - oki ale czy jak wymienisz 5-7 razy serwo to nie wyjdzie na to samo co kupując od razu wytrzymalsze ? ( jak zacznę jeździć i co chwilę model na serwis to odejdzie ochota na jazdę ). Najważniejsze w tym wszystkim jest to jaka jest wytrzymałość / żywotność tych chińskich serw ? Co do pakietów: - jeździmy TYLKO na pakietach 2S - wydajność prądowa ( ilość C ) - bez znaczenia , pojemność - bez znaczenia . Jak jest silnik szczotkowy to te parametry nie mają znaczenia na prędkość czy przyspieszenie . Dodatkowo jak wsadzisz do modelu pakiet np. 5000mah to będzie tak mocno obciążał swoją wagą model że ten pojedzie wolniej / będzie miał gorsze przyspieszenie niż jeżdżąc na pakiecie 2000mah. Idąc w drugą stronę - wsadzając pakiet np. 1000mah zyskasz na wadze modelu ale szybko spadek napięcia da znać o sobie a w skrajnej sytuacji zabraknie ci prądu by dojechać do mety. - parametr "C" często wyssany jest z palca i niewiele ma wspólnego w rzeczywistością i ma znaczenie dla zestawów z silnikiem bezszczotkowym . Dla silnika szczotkowego pakiety LiPo zawsze zapewnią nadmiar prądu niezależnie od "C" . Podsumowując : Chcesz jeździć 3godziny ale modelem przeciążonym to daj nawet 8000mah (o ile się zmieści ), chcesz być "mistrzem jednego okrążenia " daj pakiet 1000mah . Sądzę że podana przez Gorga wartość 2200mah jest optymalną i pozwoli zarówno na dynamiczną jazdę jak i wystarczy na pokonanie dostatecznej ilości okrążeń . RE: Regulamin zawodów - Gorg - 2017-09-15 DObra, Przekonaliście mnie co do serw. Zostawiamy zapis jaki zaproponował Ballu 6. Serwo : dowolny producent jednak nie może być szybsze niż 0,10s RE: Regulamin zawodów - Ballu - 2017-09-15 Gorg - zastanawiam się nad tym i te 0,10 nie do końca jest trafnym rozwiązaniem . Już tłumaczę dlaczego: - jeśli ktoś decyduje się na serwa o podanej specyfikacji powinien coś zyskać poza ceną - tak jak było napisane te tańsze serwa to loteria co do parametrów - czyli serwo ze specyfikacji może mieć równie dobrze 0,12 jak i 0,09 ( obstawiam za tym 0,12 ) - jak ktoś kupi markowe serwo 0,10 to będzie ono na 99,9% szybsze od tych które proponowałeś Moja propozycja by w regulaminie był zapis : "Modele mogą być wyposażone w serwomechanizmy dowolnego producenta . Zaleca się stosowanie serw : Turnigy™ DRFT-303 1/10th D-Spec Steering Servo 4.5kg / 0.10sec / 39g Jeśli właściciel decyduje się na stosowanie innego serwa niż zalecane to nie może ono być szybsze niż 0,12 s/60st przy napięciu 6V . Dopuszcza się stosowanie serwomechanizmów o dowolnym momencie obrotowym zarówno cyfrowych jak i analogowych. " RE: Regulamin zawodów - Bednar - 2017-09-15 Dorzucę swoje "trzy grosze " Uważam że należy maksymalnie uprościć regulamin co znacznie ułatwi kontrole techniczną przed zawodami i wyeliminuje wszelkiego rodzaju niedomówienia na starcie (Znamy to choćby z trialu ) Miało być tak ze wszystkie podzespoły maksymalnie na ile to możliwe takie same A więc bądźmy konsekwentni -wszyscy miejmy to samo serwo Będziemy przychodzić na start z ulotką serwa ,pudełkiem ze specyfikacją itp sędzia będzie sprawdzał w necie parametry -absurd Uważam ze jedynym odstępstwem powinny być pakiety (choć i tu uważam ze warto rozważyć regulaminowe ścisłe parametry) i apki RE: Regulamin zawodów - Ballu - 2017-09-16 Bednar - zgodzę się z tobą - jest tylko jeden problem . " Czy te serwa nie będą za bardzo awaryjne ?" A jeśli decydujemy się na inne to na jakie ?? Bo tanie = niepewne , drogie = sprzeczne z założeniem o dostępności modeli . Jak dla mnie to nie kłopot sprawdzić specyfikację serwa ( ale to inna kwestia ). Poza tym czym więcej elementów które są "przymusowe" tym bardziej uzależniamy się od dostępności podzespołów . Co zrobimy w sytuacji gdy okaże się że serwa, aparatury, silniki .... lecą na potęgę lub są z nimi problemy a wszyscy mają jednakowe ? Są elementy które na zachowanie , szybkość ..... modelu mają bardzo niewielki wpływ i te elementy powinny być dowolne . Wkładam to co mam pod ręką / na co mnie stać / co umiem kupić by model był gotów na zawody . Jak mamy sponsora który kupuje wszystkim zawodnikom identyczne modele to oki - mamy wszystko jednakowe . Te modele są z założenia tanie ale mają być też DOSTĘPNE a z tym ( podzespołami ) jest / może być kłopot stąd moja próba znalezienia kompromisu w tym wszystkim . Bo boje się sytuacji że poleci w 1,2..4 modelach części "x" i nie będzie dostępna (lub będzie trzeba na nią długo czekać ) a zastąpić ją czymś innym (choćby gorszym) nie wolno bo regulamin sztywno wszystkich zmian zabrania. Każdy z nas będzie jeździł tymi modelami na co dzień i co w sytuacji gdy wyślizgnie ci z ręki apka na 3 dni przed zawodami , albo spali się serwo albo pakiet spuchnie .... przecież nie dojdzie z zagranicy nic w takim czasie . Podwozie , opony, regulator , silnik - to są elementy które w 80% decydują o modelu i powinny być sztywno określone . Oleje, smary, regulacja do własnych upodobań , stylu jazdy... - też ma spory wpływ na zachowanie modelu ale nikt nie jest wstanie sprawdzać przed zawodami np. gęstość oleju w amorkach . Serwo , pakiety - jeśli mają podstawowe parametry zbliżone ( prędkość serwa , ilość "S" w pakiecie) to pozostałe parametry nie wpływają na model w sposób znaczący . Aparatura , wygląd mają na tyle niewielki wpływ na prowadzenie modelu że sądzę że można je pominąć P.S. To co piszę to tylko moje zdanie i podejście do tematu a zaakceptuję decyzję większości - w najgorszym wypadku zrobię zapas części zamiennych RE: Regulamin zawodów - Bednar - 2017-09-16 Pakietów o tych samych parametrach jest multum więc z kupieniem nowego nie ma problemu (wątpię też że przy właściwej obsłudze ktoś będzie musiał często zmieniać Co do serw Jeśli chodzi o awaryjność nie wypowiem się bo ich nie używałem (Gorg wypowiedz się) Ale jesli istnieje obawa o dostępność to wybierzmy np .trzy popularne modele i wtedy w razie potrzeby któryś napewno będzie osiągalny Ideą tej propozycji było maksymalne uproszczenie przepisów bo wtedy wszystko jest jasne ,proste i przejrzyste. |