Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prace nad regulaminem zawodów
#1
Poniżej wstępny regulamin zawodów. Proszę o uwagi a w przypadku sposobu rozgrywania zawodów szczególnie. Założenia są takie że tor będzie zamknięty a więc model raczej z niego nie wypadnie. Tor będzie zamknięty miękkimi bandami więc prawdopodobieństwo uszkodzeń będzie małe. Szerokość toru na starcie i długiej prostej to 3 metry zaś na reszcie toru 2 metry.
Gdzie będzie tor to w innym wątku ale ogólnie będzie to parking kryty i nawierzchnia raczej wylewka żywiczna niż asfalt

Niniejsze przepisy stanowią zasady rozgrywania zawodów w
modelarstwie samochodowym RC organizowanych przez RC-SlASK.PL w 2017r. pod nazwą "Zimowa runda zawodów BSR Racing M.RAGE" 

I. Przepisy ogólne.
1.
 RC-SLASK.PL zwady dalej Organizatorem organizuje zawody na zasadach " non-profit " a wszystkie darowizny przeznaczane są na organizację zawodów, nagrody , medale, puchary , dyplomy.
2.
 Organizator nie jest właścicielem torów na których zawody są organizowane i nie ponosi odpowiedzialności za stan techniczny i przygotowanie torów do zawodów . Jednocześnie Organizator dołoży wszelkich starań by tory były przygotowane do zawodów w sposób umożliwiający rozegranie wyścigów.
3.
 Organizator nie ponosi odpowiedzialności za modele, narzędzia czy inne przedmioty przynoszone i używane przez zawodników i osoby towarzyszące . Za szkody wyrządzone modelem odpowiada jego właściciel. Organizator nie odpowiada za uszkodzenia modelu i osprzętu  powstałe przed i podczas zawodów.  Osoby niepełnoletnie muszą posiadać pisemną zgodę rodziców na samodzielny pobyt.
4. 
 Treść niniejszego regulaminu dostępna jest na RC-SLASK.PL i  w formie papierowej każdorazowo przed zawodami.
5.
 W kwestiach nieujętych w regulaminie i w sytuacjach spornych decydujący głos ma Organizator.
6.
Osoba zgłaszająca chęć uczestnictwa w zawodach akceptuje treść regulaminu. 


II. Sposób rozgrywania zawodów i punktacja.

1.
W ramach współzawodnictwa organizowane są zawody w systemie pucharowym. 
Poszczególne spotkania kończą się rozdaniem medali i dyplomów oraz podanie zdobytych punktów do klasyfikacji pucharowej. 
Klasyfikacja pucharowa kończy się w dniu ostatnich zawodów rozdaniem pucharów i nagród .

2.
Za zajęte miejsca w poszczególnych zawodach przysługują zawodnikom punkty do klasyfikacji pucharowej na następujących zasadach :

- Za zajęcie: 
1 miejsca 22 pkt. 
2 miejsca 17 pkt.
3 miejsca 12 pkt.
4 miejsca 8 pkt.
5 miejsca 6 pkt.
6 miejsca 5
7 miejsca 4
8 miejsca 3
9 miejsca 2
10 i każde dalsze 1 punkt
- Nieobecność 0 pkt.
- W sytuacji gdy ze względu na niewystarczającą ilość startujących modeli w danej klasie zawody nie są rozgrywane obecni zawodnicy otrzymują po 4pkt - jako bonus za obecność.

3. Przebieg poszczególnych zawodów.


Przed każdym startem wybierani są z grupy aktualnie nie startującej 2 sędziowie pomocniczy do których należy:
- pilnowanie porządku i kolejności na starcie  
- pilnowanie obecności serwisantów na torze 
- kontrola czy któryś z zawodników nie skraca przejazdu lub nie zachowuje się nie właściwie na torze 
- pilnowania kolejności na mecie- w razie nieprawidłowości zgłaszanie tego faktu sędziemu prowadzącemu

Kwalifikacje :
- modele startują po 4 ustawione w jednej linii. Szerokość toru na linii startowej i długiej prostej wynosi 3 metry
- modele pokonują w trakcie jednego biegu w sumie 5 okrążeń
- przerwy między kolejnymi biegami wynoszą 3min . Na prośbę zawodnika jest możliwość wydłużenia o 2min. 
- dwa pierwsze na mecie modele startują z dwoma modelami pierwszymi z drugiej grupy, zaś modele które były przedostani i ostatni startują z modelami z drugiej grupy które zajęły tą samą pozycjię. ?????????
??????????

Finał: 
- do finału kwalifikuje się 4 modele z najlepszymi wynikami po kwalifikacjach
- modele startują ustawione w jednej linii
- finałowy bieg polega na jak najszybszym pokonaniu 10 okrążeń toru  


III
Zasady ogólne zawodów:
1. Na miejscu zawodów należy być obecnym przed ich rozpoczęciem w celu wpisania się na listę obecności 
2. K
ażdy uczestnik zawodów po zakończonym wyścigu (zdjęciu modelu z toru ) ma obowiązek wejścia na tor w celu poprawiania modeli aktualnie startujących ( serwis wzajemny) lub w przypadku braku takiej możliwości musi wyznaczyć osobę na zastępstwo za niedopełnienie grozi kara dopisania  1 karnego okrążenia.
3. Po zakończeniu zawodów należy zadbać o pozostawienie po sobie porządku i czystości. 

4. Terminy spotkań dostępne są na forum rc-slask pod adresem  
http://rc-slask.pl/ i nie ulegają one zmianie.


5. Organizator przewiduje rozegranie 5 rund zawodów co miesiąc rozpoczynając od listopada 2017.

IV Przepisy techniczne i bezpieczeństwa.

1. W zawodach mogą brać udział modele

BSR Racing M.RAGE 1/10 4WD M-Chassis wersja KIT
2. Modele muszą być wyposarzone:
- silnik szcztkowy 21T 540 Brushed Motor Shaft 3.175mm For 1/10 RC Cars, do kupienia na portalu banggood
Nie dopuszcza się modyfikowania szczotek silnika
Parametry silnika stokowego: obroty bez obciążenia 20000 +/- 10% rpm, zużycie prądu 2,8A max, wydajność 50,24%
- serwo Turnigy DRFT-303 1/10th D-Spec Steering Servo 4.5kg / 0.10sec / 39g
- regulator HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC
 - opony muszą być z modelu stokowego
- Dopuszczone są własne ustawienia zawieszenia modelu oraz :olej w amortyzatorach, sprężyny amortyzatorów, zmiana na elementy aluminiowe, karoseria. Inne, nie wymienione zmiany w modelu są niedopuszczalne.
Stosowane aparatury muszą mieć system przesyłu danych 2,4 GHz. Nie są dopuszczone aparatury z automatyczna stabilizacją toru jazdy

3. Aby model mógł wystartować w zawodach musi mieć założony garaż na forum rc-slask. Garaż służy do wstępnej kontroli technicznej modelu dlatego powinna się w nim znaleźć specyfikacja modelu oraz zdjęcia.

4. Model zgłaszany do uczestnictwa w zawodach musi być w pełni sprawny a połączenia elektryczne należycie wykonane i zabezpieczone. 
5. Pakiety zasilające nie mogą nosić śladów uszkodzenia lub być w znacznym stopniu napuchnięte. 
6.  Organizator zastrzega sobie prawo do weryfikacji stanu technicznego modelu i ewentualnie niedopuszczenie go do startu w zawodach.
Odpowiedz
#2
Proponuje by pierwszy post z propozycją regulaminu był na bieżąco edytowany .

Moje propozycje :
I.
Sposób rozgrywania zawodów:
1. Eliminacje składają się z 3 rund w każdej startują po 3-4 modele .
2. Za zajęte pozycje w poszczególnych rundach otrzymuje się punkty : 3 za 1 miejsce ,2 za 2 i 1pt. za 3 miejsce.
3. W każdym kolejnym biegu zawodnik powinien - o ile to możliwe - startować w innym " towarzystwie "
4. Do finału wchodzą czterej zawodnicy z największą ilością punktów po kwalifikacjach . Jeśli jest sytuacja w której dwóch lub więcej zawodników posiada taką samą ilość punktów po kwalifikacjach to biorą udział w biegu(dogrywce) którego wynik (kolejność na mecie) decydują o wejściu do finału.

II.
Wymogi techniczne jakie musi spełniać model biorący udział w zawodach :
1. Podwozie :  BSR Racing M.RAGE 1/10 4WD M-Chassis wersja KIT - brak innych opcji
2. Opony : oryginalne dostarczone wraz z podwoziem lub zamienniki ustalone przez uczestników/ organizatorów . Wszystkie startujące modele mają posiadać te same opony .
3. Silnik : szcztkowy 21T 540 Brushed Motor lub zamiennik o identycznych parametrach (dopuszczony przez organizatorów)
4. Regulator : HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC
5. Pakiety : o napięciu 7.4V (2S) ,dowolnej pojemności i producenta
6. Serwo : dowolny producent jednak nie może być szybsze niż 0,10s ( warto dopuścić stosowanie różnych serw np. wolniejszych a max uciąg nie ma tu większego znaczenia bo BEC w reglu nie pozwoli na szaleństwa ).
7. Zabrania się stosowania UBEC, zasilania Direct Drive ( serwo i odbiornik muszą być zasilane z regulatora i nie mogą być zasilane bezpośrednio z pakietu )
8. Zabrania się stosowania odbiorników, aparatur lub dodatkowych urządzeń "wspomagających" jazdę lub stabilizujących model takich jak "gyro" , TSM , ABS , ... .
9. Dopuszcza się stosowanie różnych karoserii , wersji zabudowy , modyfikacji wizualnych . Nie mogą one jednak powodować zwiększenia szerokości modelu (karoseria nie może wystawać poza koła modelu więcej niż 5mm z każdego boku modelu ) i sprzyjać uszkodzeniom innych startujących w zawodach modeli ( nie mogą posiadać zewnętrznych zderzaków , usztywnień , ostrych czy wystających elementów) .
10. Dopuszcza się stosowanie dowolnych odbiorników i nadajników(pilotów). W wypadku stosowania pasma 27 lub 49 MHz organizator nie zapewnia warunków do prawidłowego funkcjonowania aparatur .
11. Każdy model może zostać dowolnie wyregulowany i ustawiony przez zawodnika . Można również stosować dowolne oleje i smary .

P.S . To moje propozycje z pewnymi ustępstwami pod indywidualizację modeli ( kwestie wizualne) i zapewnienie dostępności i niezawodności sprzętowej ( dowolne serwa i aparatury ) . Warto podawać konkretne parametry które ma spełniać dany podzespół a nie "blokować" zakup np. mniej awaryjnego a wolniejszego serwa . Co do aparatur to nie widzę przeszkód do stosowania starszych wersji (27 czy 49 MHz ) bo posiadają gorsze parametry niż 2,4GHz i są bardziej awaryjne - ale to problem właściciela który się decyduje na taką apkę.
Ograniczać / wyrównywać osiągi modeli będą podstawowe podzespoły ( podwozie , regulatory , silniki ) a pozostałe elementy powinny pozostać do dyspozycji właścicieli . Oczywiście należy ograniczyć np. prędkość serwa , napięcie pakietów i zabronić stosowania "dopalaczy" .
Odpowiedz
#3
Podobają mi się Twoje propozycje Maćku oprócz serwa.
Niestety serwa chińskie mimo że mają podane parametry np 0,1 sec szybkość to wcale takie nie są. Aby być pewnym trzebaby zainwestować w serwo znanej firmy np. Savox a to już może być nawet 1/3 ceny modelu w kicie.
Założeniem miało być aby było tanio i sprawiedliwie.
Nie jestem przekonany czy zostawienie swobodnego wyboru serwa jest OK.

Ale niech się inni wypowiedzą - ja się dostosuję
Odpowiedz
#4
...te chińskie serwa potrafią być szybsze niż podaje producent? Jeżeli nie, i po prostu bywają wolniejsze to chyba organizatorom nie przeszkadza.. problem będzie po stronie zawodnika.
Czy wydajność prądowa pakietu ma znaczenie? Pisze o napięciu pakietu, reszta dowolna, czy wartość C również pozostaiwamy dowolną?
Odpowiedz
#5
Co do serwa :
- chińskie = rozbieżność tego co napisane z tym co faktycznie,
- jeśli o mnie chodzi to wolę wolniejsze serwo np. 0,15 ale na metalowych przekładniach bo nie będę go musiał co chwilę wymieniać a różnica miedzy 0,10 a 0,15 w modelach jest prawie nie odczuwalna .
- Jeśli podamy że można stosować inne serwa niż w podstawowej specyfikacji ale wolniejsze to nikt nie "zyska" nic na szybkości pokonywania wyznaczonej trasy a raczej straci . Więc w tym wypadku uważam że pozostawanie tylko przy jednym  serwie się mija z celem . Dodatkowo wydajność prądowa BEC w reglu nie pozwoli na stosowanie bezszczotkowych serw.
Podsumowując :
Chcesz szybkie - wybierasz podstawowe . Chcesz wytrzymałe - bierz co chcesz ale wolniejsze od podstawy .
Tanio - oki ale czy jak wymienisz 5-7 razy serwo to nie wyjdzie na to samo co kupując od razu wytrzymalsze ? ( jak zacznę jeździć i co chwilę model na serwis to odejdzie ochota na jazdę ).
Najważniejsze w tym wszystkim jest to jaka jest wytrzymałość / żywotność tych chińskich serw ?

Co do pakietów:
- jeździmy TYLKO na pakietach 2S
- wydajność prądowa ( ilość C )  - bez znaczenia , pojemność - bez znaczenia . Jak jest silnik szczotkowy to te parametry nie mają znaczenia na prędkość czy przyspieszenie .
 Dodatkowo jak wsadzisz do modelu pakiet np. 5000mah to będzie tak mocno obciążał swoją wagą model że ten pojedzie wolniej / będzie miał gorsze przyspieszenie niż jeżdżąc na pakiecie 2000mah.
Idąc w drugą stronę - wsadzając pakiet np. 1000mah zyskasz na wadze modelu ale szybko spadek napięcia da znać o sobie a w skrajnej sytuacji zabraknie ci prądu by dojechać do mety.
- parametr "C" często wyssany jest z palca i niewiele ma wspólnego w rzeczywistością i ma znaczenie dla zestawów z silnikiem bezszczotkowym . Dla silnika szczotkowego pakiety LiPo zawsze zapewnią nadmiar prądu niezależnie od "C" .
Podsumowując :
Chcesz jeździć 3godziny ale modelem przeciążonym to daj nawet 8000mah (o ile się zmieści ), chcesz być "mistrzem jednego okrążenia " daj pakiet 1000mah . Sądzę że podana przez Gorga  wartość 2200mah jest optymalną i pozwoli zarówno na dynamiczną jazdę jak i wystarczy na pokonanie dostatecznej ilości okrążeń .
Odpowiedz
#6
DObra, Przekonaliście mnie co do serw.
Zostawiamy zapis jaki zaproponował Ballu
6. Serwo : dowolny producent jednak nie może być szybsze niż 0,10s
Odpowiedz
#7
Gorg - zastanawiam się nad tym i te 0,10 nie do końca jest trafnym rozwiązaniem .
Już tłumaczę dlaczego:
- jeśli ktoś decyduje się na serwa o podanej specyfikacji powinien coś zyskać poza ceną
- tak jak było napisane te tańsze serwa to loteria co do parametrów - czyli serwo ze specyfikacji może mieć równie dobrze 0,12 jak i 0,09
( obstawiam za tym 0,12 )
- jak ktoś kupi markowe serwo 0,10 to będzie ono na 99,9% szybsze od tych które proponowałeś

Moja propozycja by w regulaminie był zapis :

"Modele mogą być wyposażone w serwomechanizmy dowolnego producenta .
Zaleca się stosowanie serw : Turnigy DRFT-303 1/10th D-Spec Steering Servo 4.5kg / 0.10sec / 39g
Jeśli właściciel decyduje się na stosowanie innego serwa niż zalecane to nie może ono być szybsze niż 0,12 s/60st przy napięciu 6V .
Dopuszcza się stosowanie serwomechanizmów o dowolnym momencie obrotowym zarówno cyfrowych jak i analogowych. "
Odpowiedz
#8
Dorzucę swoje "trzy grosze "
Uważam że należy maksymalnie uprościć regulamin co znacznie ułatwi kontrole techniczną przed zawodami i wyeliminuje wszelkiego rodzaju niedomówienia na starcie
(Znamy to choćby z trialu )
Miało być tak ze wszystkie podzespoły maksymalnie na ile to możliwe takie same
A więc  bądźmy konsekwentni -wszyscy miejmy to samo serwo
Będziemy przychodzić na start z ulotką serwa ,pudełkiem ze specyfikacją itp  sędzia będzie sprawdzał w necie parametry -absurd
Uważam ze jedynym odstępstwem powinny być pakiety (choć i tu uważam ze warto rozważyć regulaminowe ścisłe parametry) i apki
Odpowiedz
#9
Bednar - zgodzę się z tobą - jest tylko jeden problem .
" Czy te serwa nie będą za bardzo awaryjne ?"

A jeśli decydujemy się na inne to na jakie ??
Bo tanie = niepewne , drogie = sprzeczne z założeniem o dostępności modeli .
Jak dla mnie to nie kłopot sprawdzić specyfikację serwa ( ale to inna kwestia ). Poza tym czym więcej elementów które są "przymusowe" tym bardziej uzależniamy się od dostępności podzespołów .
Co zrobimy w sytuacji gdy okaże się że serwa, aparatury, silniki .... lecą na potęgę lub są z nimi problemy a wszyscy mają jednakowe ?
Są elementy które na zachowanie , szybkość ..... modelu mają bardzo niewielki wpływ i te elementy powinny być dowolne . Wkładam to co mam pod ręką / na co mnie stać / co umiem kupić by model był gotów na zawody .

Jak mamy sponsora który kupuje wszystkim zawodnikom identyczne modele to oki - mamy wszystko jednakowe . Te modele są z założenia tanie ale mają być też DOSTĘPNE a z tym ( podzespołami ) jest / może być kłopot stąd moja próba znalezienia kompromisu w tym wszystkim .
Bo boje się sytuacji że poleci w 1,2..4 modelach części "x" i nie będzie dostępna (lub będzie trzeba na nią długo czekać ) a zastąpić ją czymś innym (choćby gorszym) nie wolno bo regulamin sztywno wszystkich zmian zabrania. Każdy z nas będzie jeździł tymi modelami na co dzień i co w sytuacji gdy wyślizgnie ci z ręki apka na 3 dni przed zawodami , albo spali się serwo  albo pakiet spuchnie .... przecież nie dojdzie z zagranicy nic w takim czasie .

Podwozie , opony, regulator , silnik - to są elementy które w 80% decydują o modelu i powinny być sztywno określone . 
Oleje, smary, regulacja do własnych upodobań , stylu jazdy...  - też ma spory wpływ na zachowanie modelu ale nikt nie jest wstanie sprawdzać przed zawodami np. gęstość oleju w amorkach .
Serwo  , pakiety - jeśli mają podstawowe parametry zbliżone ( prędkość serwa , ilość "S" w pakiecie) to pozostałe parametry nie wpływają na model w sposób znaczący .
Aparatura , wygląd mają na tyle niewielki wpływ na prowadzenie modelu że sądzę że można je pominąć

P.S. To co piszę to tylko moje zdanie i podejście do tematu a zaakceptuję decyzję większości - w najgorszym wypadku zrobię zapas części zamiennych Smile
Odpowiedz
#10
Pakietów o tych samych parametrach jest multum więc z kupieniem nowego nie ma problemu (wątpię też że przy właściwej obsłudze ktoś będzie musiał często zmieniać
Co do serw
Jeśli  chodzi o awaryjność nie wypowiem się bo ich nie używałem (Gorg wypowiedz się)
Ale  jesli istnieje obawa o dostępność to wybierzmy np .trzy popularne modele i wtedy w razie potrzeby któryś napewno będzie osiągalny
Ideą tej propozycji było maksymalne uproszczenie przepisów bo wtedy wszystko jest jasne ,proste  i przejrzyste.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości